Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

zzp'er met 'kantoor' aan huis

Een zzp'er is in december vorig jaar een onderneming gestart en gebruikt een deel van zijn huis als werkruimte. Het is geen zelfstandige werkruimte. De 'werkruimte' beslaat ongeveer 15% van de totale woning. Hij woont in een huis van 500K waarop een eigenwoninglening zit van 250K. Wat ik ik me nu afvraag is of hij nu een aftrekbare gebruiksvergoeding ten laste van zijn winst kan brengen door 15% van zijn woning (en ook 15% van de eigenwoningschuld) in het vervolg in box 3 te gaan aangeven? De gebruiksvergoeding in box 1 is dan gelijk aan 4% van 15% van 500K. Kan dat?
Beantwoorden
  • Dat kan niet

    Als de woning niet tot het ondernemingsvermogen wordt gerekend, is generlei aftrek mogelijk. Zie artikel 3.16 Wet IB.
    Hij zou de hele woning tot het ondernemingsvermogen kunnen rekenen. Dan is alles aftrekbaar maar moet je voor de hele woning het verhoogde eigenwoningforfait aangeven (ook voor het zakelijk gebruikte deel).
    Of hij zou kunnen splitsen; het zakelijk deel tot het ondernemingsvermogen rekenen. Dan zijn de kosten, lasten, afschrijvingen m.b.t. dit deel aftrekbaar.
    Beantwoorden
    • dankjewel John

      je antwoord is duidelijk. Ik denk ook dat veel zzp'ers die van huis uit werken worstelen met het antwoord op de vraag of ze 'iets' kunnen aftrekken met betrekking tot hun (niet-kwalificerende) werkruimte thuis. Het voelt voor veel ZZp'ers niet goed dat ze helemaal geen kosten kunnen aftrekken van hun winst terwijl ze een gedeelte van hun huis wel als kantoor gebruiken. En dat heb ik het over bijvoorbeeld de inrichtingskosten, energiekosten en bijvoorbeeld de kosten die je maakt om een kamer in je huis pas klaar te maken om er je geld in te gaan verdienen. Conclusie is kennelijk dat er in dit soort situaties helemaal niets door de Zzp'er kan worden afgetrokken, tenzij je kantoor aan huis zelfstandig ook aan derden te verhuren is, maar dan nog kom je niet direct toe aan aftrek. Maar goed, bij de meeste Zzp'ers is geen sprake van een zelfstandige werkruimte omdat ze vanuit hun eigen huis werken. Ik vermoed overigens dat veel Zzp'ers en hun (meedenkende) boekhouders hier zelf toch een soort van redelijkheidsbenadering toepassen: wel een stuk van de energiekosten boeken en aftrekken, wel de specifieke kantoorinrichting als kosten meenemen. Het mag niet, maar ik kan me goed voorstellen dat ze dat wel doen omdat het hier allemaal evidente zakelijke kosten zijn die een Zzp'er alleen maar maakt omdat hij de moed heeft om voor zich zelf te beginnen en dus risico te lopen.
      Beantwoorden
  • Zie MFAS

    Zie MFAS 05-06 rekenmodel kantoor woning ondernemer

    In dit rekenmodel wordt het goed uitgewerkt!
    Succes!
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}