Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Op welke manier vragen we 3 maanden uitstel van betaling (NOW) aan?

Iemand al nagedacht over de manier waarop automatisch 3 maanden uitstel van betaling aangevraagd kan worden namens een klant bij de Belastingdienst?

Wij zien twee varianten bij de aangifte belastingen (LB en BTW):

Variant I

Zodra een aangifte LB of BTW is gedaan sturen we namens de klant een brief naar de Belastingdienst waarin we verzoeken om uitstel van betaling te verlenen voor het specifieke bedrag dat op die aangifte is aangegeven.

Variant II

Wij sturen een dezer dagen namens de belastingplichtige een brief aan de Belastingdienst Heerlen waarin we melding maken van het loonheffingennummer en het btw-nummer en waarin we het verzoek doen om gedurende drie maanden uitstel van betaling te verlenen voor alle belastingschulden die bij belastingplichtige ontstaan gedurende de komende drie maanden als gevolg van door belastingplichtige ingediende aangiften LB en BTW.

Wij neigen naar Variant II. Wie heeft raad?
Beantwoorden
  • Variant II

    Er is door Vijlbrief duidelijk gezegd:

    "Vanaf het moment dat de ondernemer zich heeft gemeld, wordt de invordering van zijn belastingschulden voor de omzet-, inkomsten-, loon- en vennootschapsbelasting direct stopgezet. Het uitstel geldt in beginsel (en automatisch) voor een periode van drie maanden."

    Dus dan hoeft u niet na het indienen van iedere aangifte weer opnieuw een verzoek om uitstel te doen. De fiscus wil dat ook niet omdat ze dat allemaal niet kunnen bolwerken vanwege handjes tekort. Ons vermoeden is zelfs dat wanneer u in het geheel geen verzoek tot uitstel van betaling indient de fiscus u zelfs niet eens gaat aanmanen de eerste drie maanden wanneer na het indienen van de aangiften geen betaling volgt. Uiteraard heeft u als accountant wel een zorgplicht naar uw klant toe. In dat kader is het goed dat u er toch maar even een briefje richting Heerlen aan waagt. Eén briefje volstaat dan en u kunt zich derhalve de moeite besparen om dat te doen na iedere ingediende aangifte. Variant II is dus de aangewezen route die hier gevolgd moet gaan worden.
    Beantwoorden
    • Belastingdienst vindt variant I

      Op de website van de Belastingdienst staat duidelijk en helder:

      Onder Update: Bijzonder uitstel van betaling staat de volgende paragraaf:
      Wanneer kunt u uitstel aanvragen?
      U kunt voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen uitstel aanvragen. Dit betekent dat u wanneer u aangifte hebt gedaan en een aanslag hebt ontvangen, u het uitstel kunt aanvragen.

      https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/coronavirus-belastingmaatregelen-om-ondernemers-te-helpen
      Beantwoorden
      • geen aanslag bij aangifte belastingen

        Er komt toch nooit een aanslag zodra er aangifte BTW of LB is gedaan? Of moet je dan wachten op de naheffingsaanslag die zonder boete en rente wordt opgelegd? In dat geval komt er wel een enorme papierwinkel op gang. Ik vraag me af of de fiscus daar wel op zit te wachten. Ook voor accountantskantoren gaat dat een hoop rompslomp geven waar niemand op zit te wachten.
        Beantwoorden
  • uitstel per aanslag

    Variant II zou praktisch zijn. Ik lees nergens dat het zo werkt. Ik lees wel dat je uitstel vraagt voor een aanslag. Daarna stoppen eventuele invorderingsmaatregelen. Voor btw/lb wacht je dus na het doen van aangifte op de naheffingsaanslag alvorens je uitstel kunt vragen. Variant I is het dus volgens mij ook niet. Vergeet niet de betalingsonmacht te melden. Daarvan staat wel vast dat je dat maar 1 keer hoeft te doen (btw - lb - premie pensioen).
    Beantwoorden
    • melden betalingsonmacht

      Stel dat de bv uitstel bij de ontvanger heeft gevraagd (en gekregen). Is het dan bij een faillissementsrisico nog nodig betalingsonmacht te melden? De ontvanger is immers op de hoogte van de liquiditeitsproblemen. Het lijkt me in ieder geval wel raadzaam.
      Beantwoorden
  • Eerst aanslag, dan pas uitstel

    Helaas is daar nog geen verandering in gekomen. Je kunt dus pas na ontvangst van een (naheffings)aanslag om uitstel verzoeken.

    In sommige gevallen is nog steeds een werkbaar alternatief het kortdurend telefonisch uitstel van betaling. Iets meer voorwaarden, maar wie daar aan voldoet kan met een telefoontje 4 maanden uitstel krijgen. (als er iemand opneemt tenminste...)
    Beantwoorden
    • Gewoon met één verzoek voor alle belastingen tegelijk

      Inmiddels is duidelijk geworden dat je automatisch in 1 keer uitstel voor alle aanslagen inkomstenbelasting, vennootschapsbelasting, omzetbelasting (btw) en loonheffingen kunt aanvragen via het portal van de Belastingdienst.

      https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/content/hoe-vraag-ik-voor-3-maanden-bijzonder-uitstel-van-betaling-aan-vanwege-de-coronacrisis
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}