Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Nogmaals...bijtelling

Casus: client kan een Toyota kopen, HiLux 3.0, heeft 5 zitplaatsen, weegt 1900 kilo, heeft echter een V-kenteken van de RDW gekregen omdat het een "trekker/oplegger" is. Er is een (verwijderbare) schotel aangebracht aan de achterzijde waardoor deze Toyota een oplegger kan trekken. Wannee rik in de Wet BPM kijk zie iK; de Toyota heeft 4 wielen en weegt minder dan 3500 kilo, dan is het gewoon een auto waarvan het prive gebruik bijgeteld moet worden.

Iemand ervaring mee?
Beantwoorden
  • Bij grijs kenteken gewoon bijtellen

    Ook bij een grijs kenteken heb je gewoon bijtelling.
    Het maakt niet uit of het kenteken gras of geel is. Vroeger was dit inderdaad anders.
    Doordat er geen BPM in de prijs zit, is die natuurlijk wel lager
    Beantwoorden
    • Gr kent

      Bij de bijtelling wordt wel eerst de bpm opgeteld als ook de btw. Particulier ben je bpm- en btw plichtig. Ik heb een grand cherokee gr kent en wordt gewoon voor een geel kenteken grand cherokee aangeslagen
      Beantwoorden
  • Trekker_oplegger

    In de markt (lees de bouwers en de ondernemers) gaat het gerucht dat hier gebruik kan worden gemaakt van "de vrachtwagenregeling" dus een bijtelling voor werkelijk privé x werkelijke km prijs.

    O.g.v. besluit 7 april 2017 nr. BLKB2017/1135M hieronder kom ik echter tot de conclusie dat de "trekker_oplegger" een "gewone bestelauto" is, waarmee ik denk dat de bijtelling gewoon van toepassing is.

    Iemand inmiddels echter ervaring door middel van voorleggen en akkoord?

    Belastingdienst/Directie Vaktechniek Belastingen
    De Staatssecretaris van Financiën heeft het volgende besloten.
    Dit besluit wijzigt twee besluiten. In het besluit van 23 november 2015, nr. 2015/1382M, wordt onderdeel 2.2.4.2 samengevoegd met onderdeel 2.2.5 waarbij laatstgenoemd onderdeel komt te vervallen. Hierbij is geen inhoudelijke wijziging beoogd. De goedkeuring voor afleveringskosten komt te vervallen en wordt omgezet in een toelichting waarbij geen inhoudelijke wijziging is beoogd. Jurisprudentie geeft aanleiding tot het opnemen van een toelichting over het begrip ‘nieuw’ motorrijtuig. Verder is er nieuw beleid opgenomen ten aanzien van de vaststelling van de handelsinkoopwaarde van referentiemotorrijtuigen. Tot slot is een nieuwe goedkeuring met betrekking tot de datum aanspraak teruggaaf taxi’s opgenomen. In het besluit van 23 november 2015, nr. 2015/1381M, wordt onderdeel 2.2.4.2 tevens samengevoegd met onderdeel 2.2.5 waarbij laatstgenoemd onderdeel komt te vervallen. Hierbij is geen inhoudelijke wijziging beoogd.
    ARTIKEL I
    Het besluit van 23 november 2015, nr. 2015/1382M, wordt als volgt gewijzigd:
    A
    Aan onderdeel 1 Inleiding wordt een alinea toegevoegd, luidende:
    Dit besluit werd gewijzigd bij besluit van 7 april 2017, nr. 2017/1135M. Onderdeel 2.2.4.2 en onderdeel 2.2.5 zijn samengevoegd, waarbij laatstgenoemd onderdeel is komen te vervallen. Hierbij is geen inhoudelijke wijziging beoogd. De goedkeuring voor afleveringskosten is komen te vervallen en omgezet in een toelichting waarbij geen inhoudelijke wijziging is beoogd (5.8). Jurisprudentie geeft aanleiding tot het opnemen van een toelichting over het begrip ‘nieuw’ motorrijtuig (6.3). Verder is er nieuw beleid opgenomen ten aanzien van de vaststelling van de handelsinkoopwaarde van referentiemotorrijtuigen (6.4). Tot slot is een nieuwe goedkeuring met betrekking tot de datum aanspraak teruggaaf taxi’s opgenomen (10.3.1).
    B
    Onderdeel 2.2.4.2 komt te luiden:
    2.2.4.2 Bestelauto met vermelding ‘opleggertrekker’ of ‘afneembare bovenbouw’
    De motorrijtuigen die als vermelding ‘opleggertrekker’ (voor 1 januari 2013: ‘trekker’) of ‘afneembare bovenbouw’ (voor 1 januari 2013: ‘voor verwisselbare opbouw’, hierna ook inbegrepen als wordt gesproken over ‘afneembare bovenbouw’) in het kentekenregister krijgen, wijken af van de bestelauto’s met een bijzondere opbouw. Deze motorrijtuigen kunnen namelijk ook worden gebruikt zonder dat de oplegger, aanhanger, afneembare opbouw of container aanwezig is. Op dat moment is het personenvervoer niet langer ondergeschikt aan het vervoer van lading. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een motorrijtuig met een (kaal) chassis waarop een koppelschotel met een hulpframe dan wel een containerframe is gemonteerd; deze onderscheidt zich echter qua uiterlijk sterk van andere auto’s. Bovendien worden deze zaken enkel aangebracht met het oog op het vervoeren van een last.
    Goedkeuring
    Ik keur met toepassing van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) goed dat een motorrijtuig met een (kaal) chassis waarop een koppelschotel met een hulpframe dan wel een containerframe is gemonteerd wordt aangemerkt als een bestelauto. Dit geldt ook voor een motorrijtuig dat is gekeurd met een afneembare bovenbouw (en met de bovenbouw voldoet aan alle fiscale inrichtingseisen voor een bestelauto) op het moment dat de bovenbouw / container tijdelijk niet aanwezig is.
    Wanneer het motorrijtuig met een kaal chassis met koppelschotel wordt aangepast c.q. omgebouwd, bijvoorbeeld door het aanbrengen van een laadbak, of wanneer het motorrijtuig met een kaal chassis met een containerframe wordt voorzien van een container, kan een motorrijtuig ontstaan dat zich qua uiterlijk maar ook qua vervoer van last/lading niet langer onderscheidt van “reguliere” motorrijtuigen. Om als bestelauto te worden aangemerkt moet het motorrijtuig dan voldoen aan alle inrichtingseisen die gelden voor een bestelauto. Als het motorrijtuig niet aan de inrichtingseisen voor een bestelauto voldoet, dan is er sprake van een personenauto.
    Beantwoorden
    • trekker oplegger goedkeuring

      Wellicht dat ik bovenstaande niet geheel goed begrijp vanwege de juridische termen, maar voor mij is nog steeds niet duidelijk of het nu wel of niet mogelijk is om een nieuwe toyota Land cruiser te kopen, deze door de dealer volledig te laten ombouwen met een schotel zodat deze qua type goedkeuring een trekker / oplegger wordt.
      Volgens de dealer kan de auto daarna, met behoud van de schotel en het kopschot, weer voorzien worden van een cabine met stoelen waardoor een auto ontstaat die als prive auto ook gebruik kan worden zonder bijtelling. Ook zou de auto zowel BTW als BPM vrij zijn voor de ondernemer.
      Volgens de dealer een legale constructie. Maar klopt dat ook?
      Beantwoorden
      • Klopt niet

        Als ik dit stukje van Dennis van Marle lees, denk ik dat de dealer het niet juist heeft.
        Beantwoorden
    • schotel

      zoals ik het lees:
      Wanneer het motorrijtuig met een kaal chassis met koppelschotel wordt aangepast c.q. omgebouwd, bijvoorbeeld door het aanbrengen van een laadbak, of wanneer het motorrijtuig met een kaal chassis met een containerframe wordt voorzien van een container, kan een motorrijtuig ontstaan dat zich qua uiterlijk maar ook qua vervoer van last/lading niet langer onderscheidt van “reguliere” motorrijtuigen.

      Dit is als je een BE trekker (lees een iveco oid) aan gaat passen met een laad bak, dan mag dat niet.

      Ik keur met toepassing van artikel 63 van de AWR (de hardheidsclausule) goed dat een motorrijtuig met een (kaal) chassis waarop een koppelschotel met een hulpframe dan wel een containerframe is gemonteerd wordt aangemerkt als een bestelauto. Dit geldt ook voor een motorrijtuig dat is gekeurd met een afneembare bovenbouw (en met de bovenbouw voldoet aan alle fiscale inrichtingseisen voor een bestelauto) op het moment dat de bovenbouw / container tijdelijk niet aanwezig is.

      dit is een belangrijke! een dodge Ram oid. heeft een bovenbouw die aan alle fiscale inrichtingseisen voldoet. Ook al lijkt het op een personen auto.

      dus een iveco met kaal chassis mag je niet ombouwen alsof het een gewone auto lijkt, maar een Dodge die al op een "gewone" auto lijkt is dus oke.
      Als het motorrijtuig niet aan de inrichtingseisen voor een bestelauto voldoet, dan is er sprake van een personenauto.

      dat is hoe ik het lees.
      Beantwoorden
  • Bijtellingsgarantie

    Een soort gelijke vraag werd mij voorgelegd mbt. een Dodge Ram.

    De bijtelling geldt alleen voor een personenauto en bestelauto. Alles wat geen personen- of bestelauto is valt daarbuiten. Mij is geen speciale regeling met de Belastingdienst bekend, dus ik zou niet weten waarom deze pick-ups een 0% bijtelling zouden hebben. Het enige dat ik mij kan voorstellen is dat de pick-up eventueel als vrachtauto zou moeten worden aangemerkt. Hiervoor moet de auto aan de omschrijving in artikel 3 ev Wet BPM voldoen. Uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk, maar die moeten dan in het Kaderbesluit BPM of het Kaderbesluit MRB staan.

    Ik zou in ieder geval iedereen adviseren om de autodealer een bijtellingsgarantie te vragen. Aan de omschrijving 'vrachtauto' op de factuur of bij het RDW kun je in ieder geval geen opgewekt vertrouwen ontlenen richting de Belastingdienst. Toevallig weet ik ook dat autodealers meestal meer verstand hebben van auto's dan van de belastingregels (en andersom natuurlijk). Ieder z'n vak.

    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}