Z7_99H0H382L8SK30AHD5QAMV1G61
MFAS Actueel

De “oude” auto wordt nooit “nieuw

laatst gewijzigd: 20-01-2017 11:08

Per 1 januari 2017 is de bijtellingsregeling op de schop gegaan. De regeling is gesplitst in:

  • een regeling in art. 3.20 IB voor “nieuwe” auto’s met een datum eerste toelating (DET) vanaf 01-01-2017 met een standaardtarief van 22% en
  • een (overgangs)regeling in art. 10a.4 IB voor ”oude” auto’s met een datum eerste toelating (DET) vóór 2017 met een standaardtarief van 25%.

De “oude” 25%-auto’s zullen nooit het bijtellingstarief van 22% krijgen, dat is inmiddels vrij breed bekend. Maar wat de meesten vermoedelijk nog niet beseffen, is dat ook alle zuinigere auto’s van vóór 2017 altijd gekoppeld blijven aan het bijtellingstarief van 25%.

Regelmatig wordt gedacht dat de “oude” zuinige auto’s na de gebruikelijke leaseperiode van 60 maanden het nieuwe tarief deelachtig worden, men moet immers kijken naar de percentages die op het moment van het verlopen van die termijn gelden. Dit ziet echter alleen op de kortingspercentages. En deze worden dan toegepast op het oude standaardtarief van 25%.

voorbeeld 1
Een “oude” zeer zuinige auto met een bijtelling van 14% vervalt na de 60-maanden opeens naar 25%. Deze auto’s kennen in de nieuwe regeling immers geen korting meer.

voorbeeld 2
Alleen de 100% elektrische auto’s kennen in de nieuwe regeling nog een korting van 18%. De “oude” 100% elektrische auto zal na de 60-maanden een bijtelling kennen van 25-18=7% terwijl de “nieuwe” elektrische auto een bijtelling kent van 22-18=4%.

 Dat wordt met name bij de “oude” zeer zuinige auto’s opletten geblazen wanneer de 60-maanden periode verloopt, want de besparingsgedachte van het wat langer door blijven rijden zou wel eens ongunstig uit kunnen pakken.

Complementary Content
${loading}