Z7_99H0H382L8SK30AHD5QAMV1G61
MFAS Actueel

Goodbye plug-in

laatst gewijzigd: 19-08-2016 15:40

De plug-ins zijn slachtoffer geworden van hun eigen populariteit. Nog even en hun fiscale voordelen verdwijnen. Waar voor de meeste plug-ins de MIA en vrijstelling van MRB al zijn vervallen en in 2014 de bijtelling al meer dan verdubbeld is, zal de bijtelling met ingang van 2017 nog eens met 8% omhoog gaan tot 22%. Een meer dan verdriedubbeling ten opzichte van 2013!

Het vervallen van de fiscale voordelen komt voornamelijk doordat veel bestuurders helemaal niet op elektra reden, maar gewoon op benzine. Zij hadden dus wel de fiscale voordelen, terwijl het milieu er niets op vooruit ging.

Vorig jaar werd bekend gemaakt dat de bijtelling voor deze auto’s de komende jaren in kleine stapjes zou worden verhoogd, maar in de in juli gepubliceerde Wet uitwerking Autobrief II is geregeld dat de bijtelling in één keer gelijk wordt getrokken met de overige auto’s. Alles wordt 22%, behalve de volledig elektrische auto’s voor zover zij een catalogusprijs van niet meer dan €50.000 hebben. Zij kennen de komende jaren nog een tarief van 4%. Als de catalogusprijs boven de €50.000 komt zal voor dat meerdere wel 22% moeten worden bijgeteld. Ook zijn deze volledig elektrische auto’s vrij van BPM, MRB en kwalificeren zij voor een MIA van 36%. De grens van €50.000 zal overigens pas vanaf 2019 gelden.

De wetswijziging gaat de verkoop van volledig elektrische auto’s vermoedelijk een behoorlijke boost geven. Dit, terwijl naar verwachting de verkoop van nieuwe plug-ins zal instorten. Veel van deze auto’s zijn immers enkel en alleen gekocht met het oog op de fiscale voordelen.
Automobilisten die niet volledig elektrisch willen rijden maar toch een lager bijtellingspercentage willen, kunnen een gebruikte hybride of plug-in kopen. Voor de resterende 60-maandsperiode hebben zij dan nog de gunstige bijtelling.

Degene die aanschaf van een plug-in overweegt, doet er verstandig aan dit niet tot 2017 uit te stellen. Voor 2016 geldt gedurende 60 maanden 15%, terwijl dit in 2017 22% wordt. Bij een cataloguswaarde van €30.000 en een IB-tarief van 40,4% is het belang op jaarbasis €848. Vanuit een fiscaal oogpunt is het nog beter om 100% elektrisch te gaan rijden.

Complementary Content
${loading}