Z7_99H0H382L8SK30AHD5QAMV1G61
MFAS Actueel

Het opzeggen van slechte klanten

laatst gewijzigd: 27-12-2016 09:24

Stel u heeft 100 klanten. 10 Daarvan zijn verliesgevend en/of ronduit irritant. 20 Klanten willen heel graag meer advies, bijvoorbeeld over estate planning en financiële planning. U heeft het druk met de dagelijkse dingen en geen tijd voor dat extra advies. Wat doet u?

Een rationele beslissing zou zijn om de 10 verliesgevende klanten de deur te wijzen om zo tijd vrij te maken voor het extra advies. Iedere ondernemer weet dat je goede klanten moet koesteren. Maak daar dan ook tijd voor vrij. Een kwestie van strategisch omgaan met je onderneming. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan. U heeft misschien veel moeite moeten doen om die klanten binnen te halen en misschien heeft u er zelfs voor betaald.

Waarom propageert MFAS het opzeggen van slechte klanten? MFAS wijst u al 23 jaar op het belang van proactief adviseren. Wij preken voor eigen parochie, omdat ons product daar een hulpmiddel voor is. Wij hebben er natuurlijk niks aan als u vanwege de waan van de dag niet aan adviseren toekomt. Zo horen wij vaak van abonnees dat zij blij zijn met MFAS, maar het nog te weinig gebruiken.

Inmiddels is de zienswijze dat het anders moet in het MKB-kantoor algemeen geaccepteerd. Maar tussen ideaal en werkelijkheid zit nog een kloof. Het is moeilijker dan vroeger om als accountant of belastingadviseur een goede boterham te verdienen. De concurrentie is hevig. Veel kantoren moeten sluiten of laten zich uit arren moede overnemen. Wil je overleven, dan moet je strategisch opereren en je onttrekken aan de waan van de dag.

Gelukkig kennen wij ook veel advieskantoren, cliënten van MFAS, die draaien als een tierelier. Als je boven de middelmaat uitsteekt, kun je goede zaken doen. Wat anderen laten liggen, pakken zij op. MFAS bevat meer dan 100 tips en trucs. Als je daarmee je goede klanten blij maakt, vertellen zij dat rond. Die klanten worden dan jouw ambassadeurs en bevelen u bij anderen aan.

Ga dus strategisch werken en maak de daarvoor benodigde tijd vrij door slechte klanten op te zeggen.

Complementary Content
${loading}