Z7_99H0H382L8SK30AHD5QAMV1G61
MFAS Actueel

Ondernemer kan zich geen negativiteit veroorloven

laatst gewijzigd: 24-11-2023 17:00

Mijn professionele reis begon in 1982 aan de Rijksuniversiteit Groningen, waar ik afstudeerde in de fiscale economie. Ik solliciteerde met succes op de functie van wetenschappelijk assistent bij de vakgroep Belastingrecht van dezelfde universiteit. Na drie jaar besloot ik de overstap te maken naar de belastingadviespraktijk. Tussen 1985 en 1993 werkte ik bij drie verschillende adviesbureaus totdat ik in 1994 mijn eigen onderneming begon.

Wat me altijd opviel in de periode tot 1994, was het voortdurende gemopper over het werk. Je hoorde zelden iemand zeggen: "We hebben een fijne baan en een hartstikke goed salaris!" Collega's leken altijd wel iets te vinden om over te klagen. Toch namen ze zelden ontslag om elders hun geluk te beproeven. Blijkbaar viel het allemaal wel mee. Ik vermoed dat klagen een psychologische functie heeft. Samen klagen schept een band.

De overstap naar het ondernemerschap gaf me een enorme boost. Het bracht veel energie vrij. Positief denken, kansen herkennen en benutten en verantwoordelijkheid nemen, zijn cruciaal om te overleven als ondernemer.

In mijn eerste jaar als ondernemer huurde ik een kamer bij een accountantskantoor. De oprichter daarvan was enkele jaren eerder voor zichzelf begonnen. Tijdens de lunch spraken we regelmatig over de zegeningen van het ondernemerschap. Als accountant had hij dagelijks contact met ondernemers, zijn klanten. Hij zei ooit: "80% van mijn klanten zijn eigenlijk helemaal geen ondernemers. Het zijn mensen zonder ideeën en zonder visie. Ze passen alleen maar op de winkel en verder niets."

Ondernemerschap moet je inderdaad ook niet idealiseren. Ook binnen die kringen is negativiteit niet vreemd. Er wordt bijvoorbeeld nogal eens geklaagd over hoge belastingen en luiheid van werknemers en dan vooral over de jongeren met hun verslaving aan sociale media.  Onthoud dat werknemers vaak het gedrag van hun leidinggevenden kopiëren. Geef het goede voorbeeld en zorg voor een positieve bedrijfscultuur. Het personeel zal daarin meegaan.

 

P.S. Sinds kort hebben wij ons bedrijf verkocht aan Wolters Kluwer, maar ik blijf nog enige tijd hoofdredacteur. Ik zal mij in ieder geval als ondernemer blijven gedragen.
Henry Meijer

Complementary Content
${loading}