Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

verkoop eigen woning buitenland na immigratie

Een klant van mij was woonachtig in het buiteland en is geïmmigreerd naar Nederland.
- Op 1 februari heeft mijn klant een (eigen) woning gekocht in NL.
- Op 1 maart geïmmigreerd naar Nederland.
- Op 1 april verkoopt de klant de woning in het buitenland met overwaarde (=opbrengst minus hypotheek).

Mijn vraag is of de (eigen) woning in het buitenland per 1 maart in box 3 valt of in box 1 (ogv art. 3.111 lid 1 en 2 IB 2001). En als de woning in box 1 valt, de bijleenregeling van toepassing is?
Beantwoorden
  • van toepassing

    In het eigenwoningbesluit dat de overbruggingsregeling voor de te koop staande eigen woning, voormalig hoofdverblijf, ook geldt als de woning in het buitenland ligt.
    Dus box 1. Ik meen dat ook de bijleenregeling van toepassing is.
    Beantwoorden
    • verkoop eigen woning buitenland na immigratie

      Dank voor het antwoord.
      Beantwoorden
    • Volgorde aanpassen

      Als je eigen woning in het buitenland verkoopt VOOR de immigratie gaat het wel goed. Of laat gaan naar box 3 VOOR de immigratie.

      Dan realiseer je de overwaarde in een niet relevante periode. En kom je clean Nederland in.

      Ik heb dit in het verleden aan de hand gehad. Dus voor immigratie even naar een huurhuis. Je mag al wel het Nederlandse huis hebben gekocht voor de immigratie als je maar nog niet bent geëmigreerd.

      Kost wat moeite maar dan heb je geen last van de bijleenregeling.
      Beantwoorden
      • bijleenregeling

        Is even geleden en lees dit nu pas. Kunt u aangeven waar ik relevante artikelen hierover kan vinden? Mijn situatie is alsvolgt: 20/9/2019 huis in Frankrijk verkocht, 03/10/2019 geïmmigreerd in Nederland, 15/12/2020 woonhuis gekocht in Nederland. Vraag is of de 'overwaarde' van de verkoop in Frankrijk gekort moet worden, uit hoofde van de bijleenregeling?
        Beantwoorden
        • Gaat m.i. goed

          Zoals ik hierboven al schreef, je komt clean in NL.
          Op het moment dat je in Nederland komt, heb je geen eigen woning meer.
          Je hebt de eigen woning reserve gerealiseerd toen je in het buitenland woonde en in Nederland helemaal niet belasting plichtig was.
          Beantwoorden
          • bijleenregeling: al buitenlands belastingplichtig voor immigratie

            Beste Piet,
            Wat u schrijft over het huis verhuren en daardoor voor immigratie naar box 3 laten verhuizen, geldt dat ook voor iemand die in het buitenland woont en al in Nederland werkt? Dus buitenlandsbelastingplichtig is? (Maar niet kwalificerend trouwens, door de 90% regeling. Heb dus geen recht op box 1 aftrek voor immigratie).
            En wat u zegt over al wel een Nederlands huis mogen kopen voor immigratie, waar valt dat onder?

            Wat zou er gebeuren in dit scenario:
            huis in NL gekocht 1 juli 2021
            huis buiten EU verkocht 15 juli 2021
            immigratie naar NL op 1 augustus 2021

            krijg je dan wel met de bijleenregeling te maken?

            Ik kan alleen deze wettekst hieronder vinden. Bent u trouwens beschikbaar voor (betaald) advies?

            https://wetten.overheid.nl/BWBR0028152/2010-09-03#Circulaire.divisie6
            oor personen die niet in Nederland wonen, is de eigenwoningregeling slechts van toepassing voor woningen (die niet in Nederland zijn gelegen) als is gekozen voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige. Voor woningen die niet onder het bereik van de eigenwoningregeling vallen, kan dus geen eigenwoningreserve ontstaan.

            Volledigheidshalve merk ik op dat in dat geval onder vervreemding mede wordt begrepen het – anders dan door immigratie naar Nederland – niet meer (kunnen) kiezen voor behandeling als binnenlandse belastingplichtige. Bij vervreemding van de woning ná immigratie naar Nederland is de bijleenregeling van toepassing als de woning vóór de immigratie onder het bereik van de eigenwoningregeling viel. De verhuis- en uitzendregeling van artikel 3.111, tweede en zesde lid, van de Wet IB 2001 zijn bijvoorbeeld alleen van toepassing als de woning tot de immigratie als hoofdverblijf in de Nederlandse belastingheffing is betrokken.
            Beantwoorden
            • Bel mij

              Beste Eva,

              Je kan mij bellen voor advies.
              072 260 0 260
              Beantwoorden
              • Bijleenregeling toch niet van toepassing?

                Iemand schreef hierboven over het eigenwoningbesluit, dat inderdaad buitenlandse woningen noemt bji de overbruggingsregeling. Echter, ik kan niets vinden over de bijleenregeling en zulke woningen.

                Onze hypotheekadviseur denkt dat de bijleenregeling helemaal niet van toepassing is op buitenlandse woningen. Is iemand hier op de hoogte van of het nu wel of niet in de wet geregeld is dat de bijleenregeling geldt voor inwoners van Nederland die een buitelandse woning verkopen? Dank!

                PS. Ik geloof dat ik het misschien snap. In de wettekst die hieronder in de draad staat, gaat het over woningen die al in box 1 zitten voor de immigratie. Dat zal slechts voor een aantal mensen van toepassing zijn (als ze hypotheekrenteaftrek krijgen voor immigratie etc?!)
                Beantwoorden
                • vervolg: uitsluitsel

                  Voor toekomstige lezers: ik heb de belastingtelefoon buitenland gebeld en de bijleenregeling geldt na immigratie alleen voor mensen die voor immigratie hun buitenlandse huis al in box 1 hadden zitten en Nederlandse hypotheekaftrek kregen. Als je zonder banden met Nederland of zelfs als niet kwalificerend buitenlands belastingplichtige het land binnenkomt, heb je geen last van de bijleeenregeling, zelfs al verkoop je na immigratie. Maar check dit zelf voor jouw specifieke situatie nog een keer op het moment dat het speelt! Dank iedereen.
                  Beantwoorden
                  • antwoord belastingtelefoon fout

                    Ik denk dat het antwoord van de belastingtelefoon fout is wat betreft het feit dat er geen bijleenregeling geldt als er geen rente is afgetrokken.
                    De bijleenregeling geldt voor alle box 1 woningen ongeacht het feit of de rente is afgetrokken.
                    Beantwoorden
                    • vervolg

                      Zoals ik het begreep aan de telefoon en uit de bovenstaande wettekst, valt de woning niet onder box 1 als je nog niet geimmigreerd bent. Omdat je niet in Nederland belastingplichtig was. Voor mensen die buitenlands belastingplichtig zijn in Nederland wordt het dan relevant of zij wel hypotheekrente af konden trekken over de buitenlandse periode. Zo heb ik het begrepen, maar dat kan natuurlijk in de praktijk anders zijn.
                      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}