Forum

NSW B.V.

Wij hebben een heuse baron als klant. Zijn eigenwoning zit in een B.V. Dat is een zogenaamde 'fiscaal transparante' B.V. Bij de aankoop van het landhuis heeft de bank een hypotheek verstrekt aan de B.V. De rente op de lening komt ieder jaar uit het privé vermogen van de baron zodat de B.V. de rente aan de bank kan betalen. In de jaarrekening boeken wij die rente altijd als agio. Inmiddels staat er een flinke post agio op de balans. De baron wil nu zijn B.V. ontmantelen zodat hij in privé weer eigenaar wordt. Wat doen we dan met het agio? Moet de B.V. daarover dividendbelasting inhouden en afdragen? Moeten we soms wachten op de fiscale verzamelwet 2022 waarin een inhoudingsvrijstelling voor de dividendbelasting voor dit soort vennootschappen wordt opgenomen? Hoe krijgen dat huis netjes in privé zonder extra belastingheffing?
Beantwoorden
  • NSW BV

    Het is eigenlijk idioot dat er dividendbelasting verschuldigd is als een BV die fiscaal transparant is dividend uit keert. Dat vind de Belastingdienst ook en het Ministerie heeft dan ook in de fiscale verzamelwet 2022 voorgesteld deze belastingplicht te laten vervallen. Nu gebeurt dat pas in 2022, maar er is al een eerder besluit van de Belastingdienst:

    De leden van de SP-fractie hebben kennisgenomen van het introduceren van een vrijstelling in de dividendbelasting voor natuurschoonwetlichamen. Deze leden vragen de regering te motiveren waarom al in het Besluit van de Belastingdienst van 5 juni 2020 is geregeld dat de inhouding van dividendbelasting achterwege kan blijven.

    Het is duidelijk dat de SP (zoals wel vaker) niet begrijpt wat er speelt, maar wel bang is dat die rijke stinkers en vooral de adel iets krijgt wat eigenlijk niet kan.
    Overigens zou je ook kunnen overwegen aandelen ten laste van de agio uit te geven en dan pas te liquideren. Kost iets meer. Nu zou ik gewoon bij de belastingdienst een vrijwaring halen.
    Beantwoorden
    • Besluit?

      Wat ik even niet snap, er is kennelijk een besluit (dat van 5 juni 2020) op basis waarvan inhouding van dividendbelasting door een NSW B.V. achterwege kan blijven, waarom dan toch de route volgen van aandelen ten laste van het agio? Dat hoeft dan toch niet of geldt dat Besluit soms niet meer?
      Beantwoorden
    • Via notaris is simpel en niet duur

      Als je het agio agio om laat zetten in gestort aandelenkapitaal en vervolgens dit kapitaal laat afstempelen, heb je twee notariële aktes nodig. Dit kostte mij laatst bij een notaris circa € 500 all inn.
      Ik zou die route volgen. Is simpel en niet duur en lekker snel.
      Beetje praktisch blijven....
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}