Forum

natuurlijke verbintenis samenwoners

Een klant van mij heeft enkele jaren geleden zijn relatie beeindigd. Er was sprake van een langdurige en affectieve relatie zonder samenlevingscontract. De klant zag het als een morele verplichting om te voorzien in haar levensonderhoud.

In een natuurlijke verbintenis is dan ook o.m. een verplichting overeengekomen dat de man aan vrouw op haar 65 jarige leeftijd levenslang een bruto bedrag periodiek uitkeert. Er is m.i. geen sprake van schenkbelasting.

Nu valt er een oud regime lijfrente vrij, welke hij wil afkopen tegen het hoogste tarief van 49,5%.
Na afrekening zijn de uitkeringen aan de ex-partner mijns inziens aftrekbaar tegen 40% en in 2023 e.v. zelfs 37,05%. Fsicaal niet gunstig.

Beter alternatief zou m.i. zijn dat de oud regime lijfrente direct wordt ingezet om deze natuurlijke verbintenis na te komen.

Zie ik dit juist?
Beantwoorden
  • moet werken

    Lijkt mij een goede gedachte. Zekerheidshalve zou ik adviseren om te werken met herroepelijke wijziging van de begunstiging zonder aanvaarding door de ex. Dan weet je zeker geen schenkingbelastingproblemen te krijgen.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}