Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Aangroei rek crt belast: duiding beginsaldo

DGA heeft begin 2017 1 mln schuld aan BV. Aangroei 2017 200K. Eindsaldo 2017 1.2 mln.
Inspecteur belast aangroei van 200K als ab-inkomen 2017.
Kan hieraan vertrouwen worden ontleend voor de voorgaande (def. geregelde) jaren? Of kan de inspecteur nog gewoon navorderen over de aangroei 2016 en 2015 (aangroei 150K per jaar)
Beantwoorden
  • heikel punt

    Impliciet geeft hij met zijn handelwijze aan dat hij de aangroei in de voorgaande jaren in de heffing had moeten betrekken. Ik zou dus zeggen: ja. Hij zou echter ook kunnen stellen dat de 1 mln zich nog wel leende voor aflossing.
    Beantwoorden
    • Onzakelijke lening

      Relevant in dit kader lijkt mij nog dat de inspecteur het standpunt van de onttrekking in 2017 inleidt met de constatering dat de lening onzakelijk is (geen overeenkomst, geen zekerheden, geen aflossingsschema) en dat daarbij "meespeelt" dat inkomen en privé vermogen onvoldoende zijn de lening terug te betalen. Waarna de aangroei in 2017 als inkomen wordt aangemerkt.
      Lijken mij twee verschillende dingen.
      Als een lening onzakelijk is, is het dus blijkbaar wel een lening.
      Als gelden definitief zijn onttrokken is in zoverre nooit sprake geweest van een lening.
      Dus ik stel mij maar op het standpunt dat deze redenering betekent dat de 1 mln een lening is. En alles daarboven een onttrekking.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}