Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

BUA en huisvesting zzp'ers

In het BUA is de aftrek van voorbelasting op personeelsvoorzieningen uitgesloten. Een voorbeeld daarvan is huisvesting. Mij is bekend dat er een recente verwijzingsuitspraak is van de HR over toepassing van het Filibeck-arrest op de huisvesting van buitenlandse uitzendkrachten.

Een klant / aannemersbedrijf huisvest nu zzp'ers. Ik neem aan dat personeelsvoorzieningen moet worden gelezen als voorzieningen voor werknemers. En dat het verstrekken van huisvesting aan zzp'ers niet valt onder het BUA.

Of zie ik dat verkeerd?
Beantwoorden
  • werken de zzp'ers voor het aannemersbedrijf?

    Zo ja, dan zou misschien van relatiegeschenken moeten worden gesproken. Daarvoor is op grond van het BUA de aftrek ook uitgesloten.
    Beantwoorden
    • Relatiegeschenk?

      De toelichting bij het BUA luidt: de aftrek is uitgesloten als deze worden verstrekt aan personen bij wie, indien aan hen ter zake omzetbelasting in rekening gebracht zou zijn, deze omzetbelasting niet of hoofdzakelijk niet voor aftrek in aanmerking zou komen.

      Het lijkt mij dat als de zzp'er zelf voor overnachting in de buurt van de werkplek moet zorgen de aan hem in rekening gebrachte btw aftrekbaar is.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}