Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Bijtelling voorkomen door boeken autokosten in rekening courant dga?

Auto is reeds volledig afgeschreven eind 2019. Privé rijden is vanaf 2020 voordeliger. Is de bijtelling wegens privé gebruik te corrigeren door alle autokosten (middels een voorafgaande journaalpost) te debiteren op de rekening courant van de dga?
Beantwoorden
  • gaat niet

    Dat gaat niet. Je kan die boeking als eigen bijdrage verwerken en salderen met de bijtelling.
    Beantwoorden
    • eigen bijdrage

      Het boeken van een eigen bijdrage of het debiteren van de autokosten op de rek. crt. komt boekhoudkundig toch op het zelfde neer?
      RC dga
      aan/ (bijdrage) autokosten

      Het gaat mij erom of dat voldoende basis geeft om de loonheffing 2020 te corrigeren.
      Beantwoorden
  • zakelijk?

    Het werkt inderdaad niet om onder de bijtelling uit te komen. Je kunt je ook afvragen of de handelwijze zakelijk is. Dat een auto boekhoudkundig is afgeschreven, betekent niet dat er geen economische waardevermindering optreedt. Verder kan worden gezegd dat normaliter bij zo'n transactie winst wordt ingecalculeerd. Als je dus slechts de kosten doorberekent... Wat is er op tegen de auto naar privé over te hevelen?
    Beantwoorden
    • Overhevelen naar prive

      Henry, het is mijn bedoeling over te hevelen naar privé.
      Ik verken de mogelijkheden of dat met terugwerkende kracht per begin 2020 kan door het boeken van de kosten op rekening van de dga. Je hebt gelijk dat dan ook de werkelijke waarde van de auto per begin 2020 zal moeten worden gedebiteerd op de rekening courant.
      Dan nog vraag ik mij af of die boekhoudkundige exercitie voldoende is om de bijtelling over 2020 te kunnen corrigeren.
      Beantwoorden
      • terugwerkende kracht

        Volgens mij is het heersende leer dat een kostenvergoeding niet met terugwerkende kracht kan worden toegekend. Hetzelfde moet dan gelden voor een eigen bijdrage.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}