Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

oprichting stichting i.v.m. uitkeringen weduwe

In 2020 is een 50% aandeelhouder van een B.V. overleden. Hij heeft zijn adviseur gevraagd om te regelen, dat zijn echtgenote na zijn overlijden tot haar dood een maandelijkse uitkering zou gaan ontvangen. De erfgenamen zijn hiermee akkoord gegaan, maar de vennootschap waar de DGA 50% aandelen van had is inmiddels gedeeltelijk verkocht aan een derde partij en die wil de weduwe niet op de loonlijst zetten, omdat zij geen werkzaamheden verricht.
Nu heeft de adviseur bij de notaris aangegeven, dat er een stichting moet worden opgericht van waaruit de weduwe, die ook één van de bestuurders is, iedere maand betaald gaat krijgen. De stichting stuurt hiervoor dan maandelijks een factuur naar de B.V. van de derde partij.
De notaris wil uiteraard wel een stichting op gaan richten, maar vindt het een niet-gangbare route en adviseert in plaats daarvan een B.V. op te richten. Dit was ook mijn idee, maar de adviseur wil de jaarlijkse kosten voor het opstellen van een jaarrekening, aangifte Vpb en publicatiebalans vermijden en kiest daarom voor een stichting. Ik vraag mij af of dit wel mogelijk is, want wat zou de doelstelling van de stichting zijn? Het doen van uitkeringen aan de bestuurder? Dat lijkt mij geen acceptabele doelstelling.
(De weduwe is overigens, samen met één van de andere erfgenamen, bestuurder van de stichting).
Iemand een idee hierover?
Beantwoorden
  • kan niet

    In feite is sprake van een nabestaandenpensioen in eigen beheer. Dat kan helemaal niet.
    Het wordt verwerkt als loon, terwijl de echtgenote niet werkt. Dat kan ook niet, want het spoort niet met de realiteit. Logisch dat de nieuwe eigenaar geen medewerking wil verlenen. Die toezegging in 2020 is feitelijk een verkapt dividend voor de actuariële contante waarde. Dus alsnog aangeven in de aangifte IB 2020. De vordering valt vervolgens in box 3. Dat zal niet de bedoeling zijn. Hier kun je als nette adviseur niet aan meewerken. Het via de stichting laten lopen, werkt om dezelfde reden niet.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}