Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Afkoop klein pensioen DGA

DGA heeft klein pensioen (< 500 /jaar) in eigen beheer. Men overweegt afkoop. Moet daar nog een verzoek voor worden gedaan aan de belastingdienst? Of is het voldoende dat DGA en BV het met afkoop eens zijn?
Beantwoorden
  • revisierente

    De afkoopwaarde is belast in box 1. De straf op niet toegestane afkoop is revisierente. Zie art. 30i AWR. Ik lees daar echter niets over toegestane afkoop, maar het lijkt mij dat bij afkoop van een klein pensioen revisierente niet van toepassing is. De afkoop van kleine pensioenen is geregeld in art. 66 Pensioenwet. De dga valt niet onder de Pensioenwet voor de verplichting tot onderbrenging, maar voor het overige naar ik meen wel. Ik denk daarom dat ook bij eigen beheer kleine pensioenen zonder revisierente kunnen worden afgekocht.
    Beantwoorden
    • Wel revisierente

      Wet LB artikel 19b lid 4
      Het eerste lid is niet van toepassing voor zover een in onderdeel b van dat lid bedoelde uitkering of
      afkoopsom wordt uitgekeerd met toepassing van artikel 66, 67 of 68 van de Pensioenwet.

      De DGA valt niet onder de Pensioenwet. Een voorbeeld hiervan: bijzonder partnerpensioen is in de Pensioenwet geregeld, echter speciaal voor de DGA is hiervoor een artikel in de Wet VPS opgenomen.

      Naar mijn mening is dus wél revisierente van toepassing.
      Beantwoorden
      • Niet meer rechtvaardig

        Ik denk dat u gelijk heeft. Dat betekent dat afkoop kleine pensioenen de facto niet voor de DGA openstaat.
        Niet heel rechtvaardig nu de uitsluiting van de DGA van de PW voortkomt uit de mogelijkheid in eigen beheer pensioen op te bouwen. Welke mogelijkheid al een paar jaar niet meer bestaat.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}