Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Excessief lenen en bedrijfsfinanciering maatschap uit BV

Bij de inventarisatie van excessief lenen stuiten wij op gevallen van maatschapsfinanciering door een eigen BV. De onderneming (man vrouw maatschap) heeft daardoor dan een grote schuld aan de BV van die zelfde man en vrouw. Hierdoor zit je dan voor je het weet een half mln en meer boven de € 700k. Volgens ons valt dit ook onder excessief lenen. Heeft iemand hier een oplossing voor, afgezien van dividend uitkeren dan?
Beantwoorden
  • omzetten schuld in maatschapsaandeel

    Maak de bv stille maat in de maatschap. Geef de bv voor haar kapitaal een zakelijk aandeel in de winst.
    Beantwoorden
    • Hoe werkt dit dan?

      Bedoel je dat de BV als stille maat de vordering op de maatschap inbrengt? Ik las ergens in MFAS de suggestie om dan te werken met een vast en preferent winstaandeel voor de BV en dat dit economisch als een lening werkt. Maar wordt het dan voor Excessief Lenen ook niet gewoon weer als een lening beschouwd? M.a.w. ook al verandert het beestje van naam, blijft het niet gewoon een verplichting van de maten (man/vrouw in dit voorbeeld) aan de BV die als verplichting voor Excessief Lenen moet worden meegenomen?
      Beantwoorden
      • preferent winstaandeel versus lening

        Ik denk toch at een preferent winstaandeel heel wat anders is dan een lening. Zo krijgt de geldverstrekker in het eerste geval niets als er geen winst is en bij faillissement van de onderneming kan hij ook niets claimen bij de curator.
        Beantwoorden
        • Eens

          Eens, al is de definitie strikt genomen 'schulden' en moeten in beginsel alle civielrechtelijke schulden en verplichtingen volgens de staatssecretaris tot de schulden worden gerekend. Maar als een vergoeding sec afhankelijk is van de winst, dan lijkt dat inderdaad wel anders te zijn dan de bedoelde schulden. Zou je het winstaandeel echter deels in de vorm van een rentevergoeding op ingebracht kapitaal vormgeven, dan is dat m.i. mogelijk weer anders. Ik heb er niet veel praktische ervaring mee, maar volgens mij wordt deze vergoeding veelal ten laste van de maatschap (gezamenlijke maten) aangevuld als er geen winst is? Het feit dat je bij faillissement achteraan aansluit voor deze kapitaalvergoeding, neemt dan denk ik niet weg dat je wel degelijk een vorderingsrecht verkrijgt o.g.v. de maatschapsovereenkomst. Als er gewerkt wordt met een preferent winstaandeel, dan lijkt mij dus dat dit niet de vorm van de genoemde kapitaalvergoeding mag aannemen. En als het deze vorm niet heeft, dan is het wel de vraag wat de omvang van het winstaandeel moet zijn om dezelfde waarde te vertegenwoordigen voor de BV als de eerdere uitstaande lening. Dat lijkt mij nog geen sinecure. Dat zal in voorkomende gevallen wellicht een significant winstaandeel zijn, wat je daarmee dus ook volledig de VPB-sfeer in trekt. Zit je te laag, dan loop je risico op verkapte dividenduitdeling box 2.
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}