Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Inwonende kinderen krijgen woning geschonken

Moeder van twee inwonende (volwassen) kinderen overweegt de woning aan de kinderen te schenken. Dit met het oog op de relatief lage WOZ-waarde en de daarmee te besparen erfbelasting.
Moeder mag daarna gratis in de woning blijven wonen. Ter voorkoming van schenkingsrecht wordt dit vormgegeven als gedoogconstructie (geen formeel huurrecht).
Ik zie geen problemen. Mis ik iets?
Beantwoorden
  • waarde bewoond?

    Ik denk dat je dan niet de waarde bewoond kan toepassen. Daarvoor is namelijk een huurcontract nodig.
    De voortgezette bewoning kan later problemen geven met art. 10 SW (fictieve verkrijging).
    Met het oog daarop zou je moeder 6% huur moeten laten betalen voor het deel van de woning dat zij gebruikt. Dat versterkt ook het overhevelingseffect.
    Beantwoorden
    • directe opzegbaarheid

      Als je zorgt voor directe opzegbaarheid, voorkom je daar niet de nadelen mee?
      Beantwoorden
      • directe opzegbaarheid

        Ik neem aan dat je bedoelt dat door het gedogen geen schenking kan worden geconstateerd. Je kan niet de contante waarde berekenen van het huurrecht, omdat de termijn niet bekend is. Die veronderstelling is juist. Alleen los je daarmee niet het probleem van art. 10 SW op. Er is sprake van voorbehouden genot. Van genot is ook sprake als daar geen formeel recht aan ten grondslag ligt. Om t.z.t. een fictieve verkrijging te voorkomen moet de ouder minimaal 180 dagen voor het overlijden de woning hebben verlaten.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}