Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Jaarruimte en FOR

Hallo,

Als aan de FOR wordt gedoteerd, vermindert dit de jaarruimte van dat jaar. Weet iemand hoe het zit als de FOR vrijvalt wegens geruisloze inbreng in de BV? Op basis van 3.127 lid 4b lijkt het van niet.
Kan de vrijval als negatieve toevoeging worden gezien? Dit laatste vermoed ik van niet.

Betekent dit dat, over twee jaar bezien, de jaarruimte per saldo lager is in de situatie dat je in jaar 1 doteert aan de FOR en in jaar 2 deze laat vrijvallen (t.b.v. benutten stakingsaftrek) in vergelijking met de situatie dat je in beide jaren niet aan de FOR komt?
Beantwoorden
  • vrijval is niet niet doteren

    Dotatie aan de FOR vermindert de jaarruimte. Het vrijvallen van de FOR ter verwerving van een lijfrente leidt niet tot vermindering van de jaarruimte.
    Beantwoorden
    • Verwerving/vrijval

      Dank. Het gaat hier niet om verwerving van een lijfrente (premiebetaling) maar het terugnemen van de FOR-dotatie van het jaar ervoor. Er is derhalve geen sprake van een reële pensioenopbouw; de eerdere beperking van de jaarruimte zou dan kunnen worden gecompenseerd/worden teruggenomen was mijn idee. Ik kan het niet uit de wettekst halen. Iemand een idee?
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}