Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Stakingslijfrente / schuldig blijven koopsom

Het is de bedoeling dat een zelfstandig onderdeel van een onderneming wordt overgedragen aan een reeds opgerichte BV. Deze BV hangt als dochtervennootschap in een kerstboom waarvan de uiteindelijke belang handen is van dezelfde personen als de eigenaren van de over te dragen onderneming.
In mijn ogen is er sprake van staking van een zelfstandig deel van de onderneming.
Nu heb ik in mijn achterhoofd zitten dat het bedingen van een stakingslijfrente bij de BV waaraan wordt overgedragen niet gepaard mag gaan met het schuldig blijven van de koopsom.
Ik krijg dit alleen nergens bevestigd.
Kan iemand mij op weg helpen?
Beantwoorden
  • genot

    Ik denk dat bij schuldig blijven van de koopsom er in wezen sprake is van afkoop van de lijfrente.
    Beantwoorden
  • Wet IB

    Artikel 3.130. Tijdstip aftrek premies voor lijfrenten

    1 Premies voor lijfrenten komen voor aftrek in aanmerking op het tijdstip waarop deze zijn betaald of verrekend, voorzover de verrekening niet leidt tot een schuldig gebleven bedrag.
    Beantwoorden
    • Tijdstip aftrek premies voor lijfrenten

      Bedankt John.
      Beantwoorden
  • Stille reserve gaat ook over

    In de regel zullen de netto boekwaarde van de onderneming plus de stille reserves worden overgedragen aan de BV. Vereenvoudigd gezegd: je stort de stille reserves als premie voor de stakingslijfrente. Dan kom je niet toe aan "schuldig blijven".

    Maar in bepaalde gevallen moet je er wel op attent zijn, bijvoorbeeld als er stakingswinst zit op een activum dat naar privé gaat, terwijl je hiervoor (ook) een stakingslijfrente bij de BV bedingt. Dan moet je mogelijk bijstorten.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}