Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

HIR

Stel eigen bedrijfspand staat te boek in de B.V. voor €200K. Besloten wordt om het pand te slopen en daarvoor in de plaats een bedrijfsverzamelgebouw te bouwen welke gebouw na oplevering wordt verkocht aan derden voor € 750K. Er ontstaat hierdoor bij de B.V. een boekwinst van € 550K. Tegelijkertijd laat de B.V. op een andere locatie een nieuw bedrijfspand bouwen voor € 1000K.

Zien wij het goed dat de boekwinst van € 550K in mindering kan worden gebracht op de kostprijs van het nieuwe bedrijfspand zodat deze te boek komt te staan voor € 450K? Met andere woorden, de HIR kan hier voor € 550K worden benut?
Beantwoorden
  • beer op de weg

    Ik zie hier wel een beer op de weg. Door de beslissing een bedrijfsverzamelgebouw te bouwen gaat het pand over van bedrijfsmiddel naar voorraad. Daarbij wordt geen opbrengst gerealiseerd. Een HIR kan niet worden gevormd voor de opbrengst van een voorraadgoed. Gevoelsmatig voel ik trouwens wel voor jouw interpretatie. Het lijkt me alleszins redelijk.
    Beantwoorden
    • Nadere gedachte

      De beer die jij ziet werd mogelijk losgelaten door de Hoge Raad in zijn arrest van 6 juni 2008, NTFR 2008/1117. Een statuswijziging van een bedrijfsmiddel op initiatief van de verkoper blokkeert de HIR.

      Zou hier dan een oplossing kunnen zijn dat de B.V. het pand eerst binnen concern verband verkoopt aan een dochter B.V.? Door dat buiten fiscale eenheid te doen ontstaat een boekwinst bij de B.V. waarvoor de HIR kan worden toegepast.

      Heffing van overdrachtsbelasting kan worden vermeden met 15,1,h WBRV. Er is bovendien geen 'claw back' voor de overdrachtsbelasting op het moment dat de dochter B.V. het pand sloopt en er vervolgens een nieuw bedrijfsverzamelgebouw neerzet. Wel valt mogelijk een deel van de projectontwikkelingswinst dan bij de dochter B.V. waarover direct Vpb is verschuldigd?
      Beantwoorden
      • slim

        Dit vind ik een slimme oplossing.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}