Forum

Energiekosten

Kan een IB ondernemer energiekosten van een niet zelfstandige werkkamer in aftrek brengen. Ik lees in de literatuur hier verschillende meningen over.
Beantwoorden
  • De wet

    Ik quote de wettekst. "Die verband houden met" is heel ruim. Energiekosten vallen daar natuurlijk ook onder. De wettekst is vaak betrouwbaar dan wat je zo hier en daar (op het internet) kunt lezen.
    Artikel 3.16.
    1 Bij het bepalen van de winst komen mede niet in aftrek kosten en lasten die verband houden met een werkruimte, de inrichting daaronder begrepen, ten behoeve van de belastingplichtige zelf in zijn niet tot zijn ondernemingsvermogen behorende woning, tenzij de werkruimte een naar verkeersopvatting zelfstandig gedeelte van de woning vormt en:
    a. ingeval hij tevens een werkruimte buiten die woning ter beschikking heeft, hij het gezamenlijke bedrag van zijn winst uit een of meer ondernemingen, belastbaar loon en belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden hoofdzakelijk in de werkruimte in die woning verwerft, of
    b. ingeval hij niet tevens een werkruimte buiten die woning ter beschikking heeft, hij het gezamenlijke bedrag van zijn winst uit een of meer ondernemingen, belastbaar loon en belastbaar resultaat uit overige werkzaamheden hoofdzakelijk in of vanuit de werkruimte in die woning verwerft en in belangrijke mate in de werkruimte in die woning verwerft.
    Beantwoorden
  • Energiekosten apparatuur

    Uitsluitend de energiekosten die betrekking hebben op de in of rondom de onzelfstandige werkkamer gebruikte apparatuur (stroom voor de desktop computer, laptop, printer, scanner, smartphone, papiervernietiger en modem e.d.) zijn aftrekbaar. Voor de rest is er niets aftrekbaar, dus ook niet de kosten van de verwarming om maar iets te noemen.
    Beantwoorden
    • Theoretisch juist, maar.......

      In theoretische zin ben ik het met je eens. Praktisch gezien zie ik in veel dossiers van ondernemers dat wel overige kosten mbt de onzelfstandige werkkamer worden opgevoerd. Met name ook verwarmingskosten. In de beleving van veel ondernemers zijn dit ook echte zakelijke kosten die gewoon aftrekbaar dienen te zijn. Ik heb ook gemerkt dat de fiscus hier niet direct een punt van maakt. Soms is de Wet onredelijk. Wij blijven deze kosten als kantoor daarom oogluikend toestaan. Ook gezien de omvang van de kosten. Het gaat vaak maar om enkele honderden euro's op jaarbasis. Waarom zouden we een hardwerkende zzp'er die aftrek onthouden?
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}