Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Zonnepanelen niet afschrijven?

Ik verwijs even naar vpb-102 Afschrijving gebouwen waarin staat dat Zonnepanelen zelfstandige activa zijn.

Echter hedenochtend is deze publicatie gekomen:
https://www.accountancyvanmorgen.nl/2023/05/22/zonnepanelen-onderdeel-van-gebouw-afschrijving-niet-mogelijk/
Het gaat weliswaar om een woningcoöperatie echter lijkt het mij door te trekken naar bedrijfsgebouwen:
Het gaat naar mij mening om artikel 3:4, eerste lid van het BW. Daarin staat: ‘al hetgeen volgens verkeersopvatting onderdeel van een zaak uitmaakt, is bestanddeel van die zaak.
En dat staat los van het feit dat het woningen zijn of het een woningcoöperatie betreft.

Naar mijn mening betekent dat de afschrijving op zonnepanelen komt te vervallen zodra de WOZ waarde is bereikt en dat de zonnepanelen bestanddelen van het gebouw uit maken.

Zie ik het goed?
Beantwoorden
  • juist

    Mee eens.
    Beantwoorden
    • Zonnepanelen niet afschrijven?

      Dan gaat dit toch wel voor menig ondernemer de nodige impact in de cashflow opleveren nu afschrijvingen niet meer mogelijk zijn.
      Beantwoorden
  • Zonnepanelen.

    Als de zonnepanelen onderdeel van de woning uit maken zal je ze naar circa 20 jaar moeten vervangen. Hiervoor kan je een onderhoudsvoorziening vormen.

    Daarnaast is nog van belang dat er aan de huurders geen apart bedrag werd berekend voor de zonnepanelen of de stroom daarvan. Dan is het logisch dat ze opgaan in het pand.

    Bij grote installaties zal de stroom ook nodig zijn voor het productieproces. Dan komt de werktuigen vrijstelling weer in beeld.
    Beantwoorden
  • Aankoop door huurder

    Is in het geval dat de huurder van het pand de zonnepanelen aanschaft, wel een afschrijving mogelijk?
    Beantwoorden
    • Huurdersinvesteringen

      Huurdersinvesteringen kunnen een positieve impact hebben op de waarde van het vastgoed en daarmee op het indirecte rendement van de verhuurder. Daarentegen kan een waardestijging leiden tot een hogere WOZ-waarde. Dit is nadelig voor de afschrijvingsmogelijkheden van de verhuurder, doordat de hogere bodemwaarde de afschrijving beperkt.
      Beantwoorden
  • Hoger beroep

    Allen,

    vandaag gebeld met Hof Den Bosch. Er is tegen deze uitspraak hoger beroep aangetekend. Naar mijn mening ligt dan vooralsnog de mogelijkheid tot afschrijving en willekeurige afschrijving 2023 open.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}