Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

herinvesteringsreserve - investeren voor vervreemding

Graag zou ik de volgende casus voor willen leggen.

een cliënt van ons heeft aan het begin van 2022 twee snackbars.
- begin 2022 heeft cliënt een derde snackbar gekocht, een bedrag voldaan voor de activa en voor de goodwill
- cliënt is voornemens om op korte termijn één van de twee snackbars die hij al in het bezit had te verkopen (kleine boekwinst op de activa en groter bedrag op de goodwill)

Bij de verkoop van de snackbar kan een herinvesteringsreserve worden gevormd voor boekwinst.
in artikel 3.54 lid 11 Wet IB 2001 is bepaling opgenomen in geval van herinvestering voorafgaand aan vervreemding. Deze bepaling zegt het volgende:

"Met betrekking tot bedrijfsmiddelen waarop niet pleegt te worden afgeschreven en bedrijfsmiddelen waarop in meer dan tien jaren pleegt te worden afgeschreven, zijn de vorige leden van overeenkomstige toepassing indien aan het voornemen tot herinvestering in een dergelijk bedrijfsmiddel reeds vóór de vervreemding gevolg is gegeven"

Nu is mijn punt van twijfel de goodwill. In de wettekst staat "waarop in meer dan tien jaar pleegt te worden afgeschreven. Goodwill wordt volgens de wet in minimaal 10 jaar afgeschreven.
Kan de boekwinst op de goodwill afgeboekt worden op de gekochte goodwill of gaat, op grond van de letterlijke wettekst, dit niet op grond van het verschil "in minimaal 10 jaar vs. meer dan 10 jaar".

Graag ontvang ik jullie kijk op deze casus.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Michel
Beantwoorden
  • meer dan 10 jaar

    Dit is echt bedoeld voor grond en opstallen. Voor goodwill kun je er geen gebruik van maken.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}