Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Prop firm & belasting

Mijn cliënt is in loondienst en heeft sinds kort een prop firm account. Dat houdt in dat hij een fee heeft betaald aan een prop firm om mee te mogen doen aan een 'audition '. Met deze betaalde challenge (audition) laat hij zien dat hij kan handelen in futures. Als een bepaald target is (10% winst) gehaald met deze audition (met monopolygeld), dan krijgt hij een live account waarmee de prop firm hem kapitaal verschaft om te kunnen traden. Mijn cliënt ontvangt dan in dat geval 90% van de winst en de prop firm 10%.

Mijn vraag is of dit belast is in box 1 of box 3. We kennen natuurlijk de ponzi-arresten of de piramidespelen-arresten waaruit blijkt dat speculatieve bronnen niet belast zijn in box 1.
Ik heb een meer specifiek arrest gevonden (handelen in opties):
https://uitspraken.rechtspraak.nl/#!/details?id=ECLI:NL:PHR:2011:BQ2071

Dit gaat om een handelaar die voor eigen rekening handelde in opties. Zijn inkomsten werden belast in box 3, omdat mede vanwege het speculatieve karakter het te behalen voordeel niet voorzienbaar is.

Het verschil met de situatie van cliënt is dat mijn cliënt wel een contract heeft ondertekend met de prop firm (overeenkomst van opdracht). Hij handelt met het kapitaal van de prop firm. Echter, is dit verschil relevant? Weliswaar is de overeenkomst van opdracht vrij uitvoerig beschreven, maar in de praktijk is het zo dat mijn cliënt al de beschikking over het kapitaal verliest als hij meer dan 5% van het verschafte kapitaal verliest met het traden. Dan wordt zijn account gesloten en kan hij niet meer handelen met het kapitaal van de prop firm (de overeenkomst van opdracht wordt dan als het ware afgebroken). Het speculatieve karakter is hierin ook te zien, omdat uit statistieken blijkt dat slechts 0.05% van de contractors met de prop firms het account behoudt.
Beantwoorden
  • Toevoeging

    Ter aanvulling: cliënt is niet in loondienst bij de prop firm (als sommige mensen dat zouden lezen in de 1e zin).

    Daarnaast probeer ik te bedenken (voor de echte puristen onder ons) waarom het uit zou maken of cliënt voor eigen rekening handelt in futures of voor een prop firm (met verschaft kapitaal). Het gaat toch uiteindelijk om de bron, deze is speculatief (de forex markt), en het blijft eigenlijk speculeren is of je er winst of verlies mee maakt. Dat laten de statistieken ook zien, aangezien 80-90% van de mensen die speculeren op de stock markets / valuta markets (forex) er verlies mee gaat maken op korte danwel lange termijn.
    Beantwoorden
  • listige oplichting

    Een hele listige manier om mensen die zich zich slim vinden geld afhandig te maken. Dit kan niet als een serieuze fiscale bron van inkomen worden beschouwd. Box 3 aldus. Het verlies is niet aftrekbaar.
    Beantwoorden
    • Winstgevend

      Dag Henry,

      Klopt het is eigenlijk oplichting. Grootste deel van de mensen doet mee die eigenlijk niet kunnen handelen. Alleen het is de andersom situatie bij mijn klant. Hij verwacht juist wel dat hij winstgevend met het kapitaal kan handelen, zijn trackrecord van afgelopen jaren is consistent winstgevend. Dus als hij winst gaat behalen, is het dan belastbaar als box 1 row (als hij met een formele overeenkomst van opdracht handelt voor de prop firm)?
      Beantwoorden
      • Prop firm vraag

        Beste Henk,

        Ik ben heel benieuwd naar je conclusie van deze discussie. Ik zit in de dezelfde situatie als uw client, maar de wereld van proptrading (en bijbehorende regelgeving) is m.i. nog redelijk nieuw.

        Verder handel ik uit hobby, en heb ik een fulltime baan naast deze hobby, die hier niets mee te maken heeft.

        Moet ik (evt.) opbrengsten dan aangeven in Box 1 of Box 3?

        Met vriendelijke groet,

        Stijn
        Beantwoorden
    • Consistent winstgevend

      Dag Henry,

      Mijn cliënt is al langer bezig met het traden. Hij heeft een bewezen trackrecord van 2 jaar.
      De kans is dus redelijk aanwezig dat hij met het proptraden winstgevend is en dus daar inkomsten uit gaat verkrijgen. Dan is het nog steeds box 3 volgens jou, ondanks een formele overeenkomst van opdracht met de propfirm? Puur vanwege de bronsoort (speculatieve bron)?
      Beantwoorden
  • Benieuwd

    Hoi Henk,

    Ik was benieuwd of u hier al verdere informatie over heeft. Ik zit in dezelfde situatie als uw cliënt. Ik ben ook werkzaam in loondienst en daarnaast beheer ik een account van een prop firm.

    Ik hoor graag van u.

    Met vriendelijke groet,

    Arne
    Beantwoorden
    • Winstgevend

      En bent u al winstgevend of heeft u al het account opgeblazen?
      Indien u in contact wenst te komen over de belastingheffing kunt u mij benaderen via viberz@outlook.com
      Beantwoorden
      • Correctie

        Correctie: het moet zijn viberz123@outlook.com ipv viberz@outlook.com
        Beantwoorden
    • vergunning

      Heeft uw cliënt dan ook geen vergunning nodig indien hij handelt met kapitaal van derden (in dit geval fondsen van de prop firm) conform de MiFID II reglementering?

      https://www.afm.nl/en/sector/themas/belangrijke-europese-wet--en-regelgeving/mifid-ii/vergunningen/vergunningplichtigen
      Beantwoorden
      • Fictief kapitaal

        Zelfs bij "funded" account zit je nog steeds op een demo account. Je zit niet daadwerkelijk met een account met 100.000 dollar te traden, maar het is een fictief bedrag. Bron van inkomen blijft speculatief, ik zou voor box 3 gaan.
        Beantwoorden
  • Update?

    Beste allen,

    Klopt het dat deze vraag nooit beantwoord is? Wat is hier uitgekomen.. is het box 1 of 3? Ik zelf dacht omdat een trader het krijgt uitbetaald door een propfirm het dus gezien kan worden als loon. Dus box1. Als trader met eigen kapitaal trade is het box 3 lijkt mij. Iemand die dit nog heeft uitgezocht?
    Beantwoorden
    • ook box 3 bij structureel winst maken

      Hoe het ook zij, ook bij structureel winst maken zit en blijf je in box 3. Het is speculatief. Het geluk zal ooit een keer ophouden.
      Beantwoorden
      • Update.. ?

        Na heel wat af gelezen te hebben op verschillende platformen, ben ik tot de conclusie gekomen, dat Box 1/3 afhankelijk is van hoe je het verkoopt aan de belastingdienst.<br/><br/>Bron van inkomen is en blijft speculatief(afhankelijk van je profits). Minder dan één procent, haalt het en is winstgevend in deze sphere.<br/><br/>Verliezen(forfeit van account) is dus je verlies.(je fee) <br/><br/>Ik vind het maar moeilijk, meerdere malen met de BD aan de telefoon gezeten en de volledige casus uitgelegd. Zij adviseren een brief naar de inspecteur te sturen. Mocht het gunstig uitvallen en Box 3 zijn, kan je dan hier mee wapperen als je op je vingers getikt wordt.
        Beantwoorden
        • Update

          Heeft iemand een definitief antwoord hierop is het mogelijk om in box 3 terecht te komen
          Beantwoorden
    • BI-ZAR

      Ik heb zojuist ook aan de telefoon gezeten met iemand van de belastingdienst omdat ik namelijk ook propfirm trader ben bij FundingPips. Uiteindelijk belandde de casus bij de afdeling "Complexe regelgeving belastingdienst". En komt het erop neer dat ze het ook niet 100% weten maar dat ik het op moet geven bij inkomsten van overig werk. Dat omdat ik dus niet met eigen kapitaal handel maar met kapitaal van iemand anders. BOX1 dus.... wat heel kut is natuurlijk want voordat ik me hierin verdiepte dacht ik ook dat het BOX3 zou zijn...

      Dus het uiteindelijke streven? Zelf een account van meerdere honderdduizenden euros kunnen handelen. :)
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}