Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Bankgarantie aankoop eigen woning

De belastingdienst wijst een verzoek bankgarantie eigen woning qua aftrek af. Mijn inziens kan het als lening worden bestempeld en dus aftrek artikel 3.120 wet ib. De belastingdienst verwijst naar een niet gepubliceerde uitspraak rechter uit 1981. Ik zie hierover geen andere rechtspraak. Wie heeft gelijk.
Beantwoorden
  • betrekking op financiering of op verwerving?

    De bankgarantie zal vermoedelijk zijn afgegeven als alternatief voor de betaling van 10% van de koopsom. Is de redenering van de Belastingdienst dat de kosten van de bankgarantie betrekking hebben op de verwerving van de woning en niet op de financiering? Als je die 10% had geleend, zou de rente ook aftrekbaar zijn. De stelling lijkt mij dus aanvechtbaar.
    Beantwoorden
    • Bankgarantie

      Correct qua stellingname. De garantie is vaak nodig als onderdeel van de koopsom eigen woning als er geen box 3 geld is. Indien de koop niet door gaat is het bedrag verschuldigd. Mijn inziens valt het te bestempelen als lening eigen woning. Je hebt de kosten gemaakt voor de verwerving van de eigen woning als onderdeel van het koopcontract omdat je geen box 3 geld hebt
      Beantwoorden
      • is koop doorgegaan

        Ik denk dat het standpunt terecht zou zijn als de koop niet is doorgegaan.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}