Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Auteursopbrengst in bv

Vorige week zag ik op TV een programma over onvermelde bijverdiensten van politici. Thierry Baudet verantwoordt de opbrengst van het door hem geschreven boek in zijn bv. Ik vraag mij af of dat juist is. Het auteursrecht rust van rechtswege bij de auteur. Voor verantwoording in de bv is m.i. minimaal vereist dat de auteurswerkzaamheden als zodanig (tijdig) in de bv zijn ingebracht. Als een bestaand auteursrecht of een auteursrecht in wording aan de bv wordt overgedragen, moet de WEV als ROW worden verantwoord.
Beantwoorden
  • Daar hebben ze geen verstand van

    Politici hebben vaak geen verstand van zaken.
    Ik denk dat F. Kalman volkomen gelijk heeft.
    Thiery loopt, zoals helaas wel vaker, te "klooien"
    Beantwoorden
    • Niet zo snel oordelen graag

      U mag dan Pietje Puk heten, maar dat geeft u nog niet het recht om het verwijt 'klooien' te maken. Wij zouden op die manier als beroepsgroep afglijden door alles er zomaar uit te flappen.

      En wat de casus betreft. Ik neem aan dat bedoelde politicus een accountant heeft die dit soort zaken voor hem regelt. En ik sluit niet uit dat het toch gewoon goed is geregeld. Stel namelijk dat het auteursrecht in sublicentie is gegeven aan de B.V. In eerste instantie komen dan alle royalites in de B.V. terecht, zoals de politicus beweerd, en vindt er vervolgens eens per jaar een afrekening plaats tussen de auteur/politicus en zijn B.V. Daar is dan toch niks mis mee?
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}