Forum

Onzakelijke lening verstrekt aan (middelijke) deelneming

Holding A houdt via (100%) tussenholding B een belang van 45% in deelneming C.
A verstrekt een lening direct aan C, waarbij rente is vastgesteld op 5% per jaar, omtrent aflossing partijen nog nader afspraken moeten maken en er verder geen zekerheden zijn verstrekt.

Fiscus stelt dat er sprake is van een onzakelijke lening.

Kunnen we deze discussie omzeilen door te stellen dat verstrekte lening als (indirect?) agio moet worden gezien, wat het opgeofferde bedrag verhoogt?
Zowel B als C zullen worden geliquideerd, waarmee (indien de afboeking van de verstrekte lening het opgeofferde bedrag van B en/of C verhoogt) er een liquidatieverlies ontstaat.

Of gooit het "overslaan" van de tussenholding bij deze lening roet in het eten?

Kan de verstrekte lening niet gezien worden als een directe deelneming van A in C?
Beantwoorden
  • werkt volgens mij niet

    Volgens de huidige stand van de jurisprudentie werkt dit nog niet.
    Je kan geen agio storten in een indirecte deelneming.
    Hoogstens kun je lenen aan de tussen-holding die op haar beurt doorleent aan de werkmij.
    Beantwoorden
  • construeren via de directe dochter

    Ik trek een parallel met een renteloze lening zonder dat sprake is van een onzakelijk debiteurenrisico. De zakelijkheidscorrecties verlopen via de directe dochter. De kostprijs deelneming in de directe dochter wordt verhoogd alsook de kostprijs deelneming van de directe dochter in de indirecte dochter. Het lijkt mij dat dit hier op dezelfde wijze moet doen. Er is m.i. dus sprake van een aftrekbaar liquidatieverlies deelneming.
    Beantwoorden
    • Bevestigd door Belastingdienst

      Inmiddels heeft de belastingdienst dit bevestigd.
      Alleen geven ze nu aan dat het liquidatieverlies alleen bij de dochter kan worden meegenomen en niet (na directe liquidatie van ook deze dochter) bij de moeder. Dit alles op grond van de houdsterverliesregeling.
      Maar is deze niet per 1 januari 2019 komen te vervallen?
      Zijn er nog andere mogelijkheden om het liquidatieverlies gewoon bij de moeder op te kunnen voeren?
      Beantwoorden
      • artikel 34i VPB

        Het liquidatieverlies komt in aanmerking bij liquidatie van de dochter. Ik zou dus ook denken dat het hier geen oud houdsterverlies betreft en dat je dus geen last zou moeten hebben van die regeling.
        Beantwoorden
      • misverstand?

        Is niet de tussenhoudsterregeling in relatie tot de liqiodatieverliesregeling bedoeld?
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}