Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Vrijstelling schenken eigen woning

Geachte collega fiscalist,

Een cliënt overweegt om gebruik te maken van de schenkingsvrijstelling voor de eigen woning. Nu heeft zoon en dochter nog geen concrete plannen voor een eigen woning, maar willen deze binnen 2 jaar aanschaffen (financieel haalbaar). Met het oog op de eventuele afschaffing van de schenkingsvrijstelling en de box 3 heffing bij vader overweegt hij om alvast een schenking te doen (in maximaal 3 jaar). Volgens mij is het op basis van Artikel 5 lid 1 (Uitvoeringsregeling schenk- en erfbelasting) mogelijk om bij bijvoorbeeld een schenking van 50K in 2021 en 50K in 2022 om vervolgens een woning aan te schaffen in najaar 2022 en gebruik te maken van de vrijstelling? Of mis ik hier iets belangrijks. Ik ben er van op de hoogte dat het bedrag terugbetaald dient te worden indien er niet binnen de 2 jaar termijn een woning wordt gekocht.
Alvast bedankt voor uw reactie.

Groot, Joris
Beantwoorden
  • slim idee

    Ik zie hier geen problemen. Ik vind het wel slim bedacht.
    Beantwoorden
    • Bedankt- overgangsrecht

      Beste F. Kalman,

      Bedankt voor uw reactie. Stel dat een nieuw kabinet besluit om het af te schaffen, dan neem ik aan dat het nog steeds doorwerkt indien er reeds gestart is met een schenking, en de 3 jaar periode van toepassing blijft? Hoe kijkt u hier naar
      Beantwoorden
      • ovrgangsrecht

        Daar ga ik wel vanuit. Het is een kwestie van fatsoenlijk overgangsrecht.
        Beantwoorden
        • Dat weet ik nog niet zo zeker

          Hier heb je absoluut geen garantie op.
          Beantwoorden
  • Aangifte doen

    Vergeet niet om zowel over 2021 en 2022 een aangifte schenkbelasting in te dienen, waarin je een beroep doet op de EW-vrijstelling. Blijkt dat er niet binnen 2 jaren een EW is gekocht, dan moet je dit bij de BD melden en krijg je alsnog een correct aanslag schenkbelasting. Het is niet mogelijk om een herroepelijke schenking te doen
    Beantwoorden
    • Wettelijk mogelijk?

      Bedankt voor uw reactie. Los van eventueel overgangsrecht, ik interpreteer het dus goed dat er geen concrete acties voor een eigen woning hoeven te bestaan? Het voornemen om binnen 2 jaar een woning te kopen, en bij wijze van spreke, vandaag alvast een schenking te doen is mogelijk onder de huidige wetgeving?
      Beantwoorden
      • Geen concreet voornemen nodig

        Klopt helemaal!
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}