Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

TBS en spaargeld BV

Klant heeft aanzienlijk box 3 vermogen ondergebracht in Spaargeld BV.
Het betreft geen AK, maar TBS lening.
Stel gemakshalve € 5.000.000.
Hierdoor besparing op box 3 heffing in privé.

In BV staat het geld op een bankrekening, waarover nu 0,5% negatieve rente wordt gerekend door bank. Resultaat van de BV wordt negatief.

Mag Klant voor het TBS aan BV rente BETALEN ?
Immers, was het in privé gebleven, dan was klant 0,5% kwijt geweest over spaarsaldo.
Klant is nu bereid om bijvoorbeeld 0,6% rente te BETALEN aan de BV , om maar op die box 3 heffing te besparen.

Gevolg:
- de BV heeft inkomsten, waarmee de negatieve rente en BV kosten verrekend kunnen worden
- in privé ontstaat een negatief TBS resultaat, wat te verrekenen valt met het (hoge) salaris van klant, waardoor LH wordt terugontvangen.

Bovenstaande redenering klopt toch?
Zo niet, waar gaat het mis?
Beantwoorden
  • TBS in een Spaargeld BV?

    Is dit wel TBS. Art. 3.92 IB spreekt immers over het rendabel maken van vermogensbestanddelen, en dan lijkt het mij dat er een materiële onderneming moet worden uitgeoefend door de BV. Vergelijk de etikettering van vermogen bij een IB ondernemer.
    Beantwoorden
  • plausibel

    Ik vind jouw redenering niet onlogisch.
    Vreemd is natuurlijk wel dat klant onzakelijk handelt. Hij benadeelt zichzelf door het geld bij de bv te stallen i.p.v. bij de bank. Dan zou je zeggen dat hij 0,5% aan de bv moet gaan betalen i.p.v. 0,6%. Dan moet je je afvragen waarom de bv aan de constructie meewerkt, nu zij daar niet beter van wordt. Dit is het probleem dat ik eerder heb gesignaleerd over deze route voor het vermijden van box 3. Maar goed... ik denk dat de fiscus er niet echt iets tegen in kan brengen.

    Wat de opmerking van MC betreft: hier is sprake van ter beschikking stellen. Dus is in principe wel de tbs-regeling van toepassing.
    Beantwoorden
    • TBS en spaargeld BV

      Dank voor de reacties.
      Vraag is of cliënt zichzelf benadeelt, want weliswaar is hij 0,1% (of wat ook afgesproken wordt) meer kwijt aan de BV dan aan de bank, maar er wordt ook bespaard op box 3 heffing. Dus door op deze manier in zee te gaan met de BV wordt klant niet benadeeld.

      Klant zou ook bijv. 0,3% kunnen afspreken, zodat het voor Klant interessant is (naast besparing box 3 ook voordeel op negatieve rente) en ook interessant blijft voor de BV want deze heeft het voornemen om met het geld meer rendabel te gaan beleggen, zodat het verschil tussen ontvangst van rente van klant en betaalde rente aan bank naar verwachting prima gecompenseerd kan worden
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}