Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

BTW import in EU

NL ondernemer heeft containers uit Indonesie besteld met goederen.
Er kunnen zich nu 3 situaties voordoen:
1. Import in NL en verkoop in NL en uitvoer/export naar EU/Niet EU --> geen probleem.
2a. Directe aflevering in EU land van afnemer ex works. Dus afnemer regelt zelf vervoer en klaart in.
Verkoop door NL dan dus tegen 0%. Geen aangifte in EU land
2b. DDP in EU land afnemer. --> mij lijkt BTW nummer in EU land aanvragen en verkopen daar registreren met btw EU land afnemer. De goederen zijn bij inklaring eigendom NL ondernemer en worden aldaar Domestic. ?

3a: Directe aflevering in non-EU land afnemer ex works: zelfde als 2a echter nu export tegen nul tarief
3b: DDP in non-EU land afnemer: aldaar registreren bij lokale boekhouder voor BTW afdracht over verkopen.

Klopt bovenstaande of zijn er nog andere mogelijkheden. Ex works en DDP is het wel zo'n beetje.
Beantwoorden
  • plaats van levering

    De verkoop is btw-technisch belast in het land van vertrek, in casu Indonesië. Btw is daarom (nog) niet aan de orde. Btw is pas aan de orde bij de invoer en verschuldigd door de partij die de invoer regelt. De zakelijke afnemer zal vermoedelijk van een verleggingsregeling gebruik kunnen maken.
    Beantwoorden
    • btw invoer EU

      Niet elk land heeft een verleggingsregeling bij invoer.
      En de heffing in EU vindt plaats bij inklaring in EU. Of door leverancier of door afnemer.

      Ik kan niet veel met het antwoord. Zou je de cases kunnen beantwoorden?
      Beantwoorden
    • Plaats van levering is relevant

      De BTW knoopt aan bij de plaats van levering.
      Degene die het vervoer regelt is dan een aanknopingspunt
      Daarvoor zijn de leveringsvoorwaarden weer relevant.

      Er zijn dan allerlei scenarios mogelijk. De vragensteller heeft dat goed beschreven.
      Beantwoorden
  • BTW import in EU

    Hi Olaf,

    Ik werk voor een internationaal bedrijf en wij hebben jouw voorbeelden ook wel te maken.
    Bel me gerust misschien dat ik nog een tip voor je heb. 0611645689

    Groet,

    Jesse
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}