Forum

Hoe werkt 3,1,b WBRV

Vader en moeder zijn in gemeenschap getrouwd. Vader overlijdt en laat o.m. onroerend goed na.
Na overlijden heeft moeder een aandeel van 4/6 en de twee kinderen ieder 1/6 van het OG.
Een van de kinderen wil het volledige o.g. verwerven en de aandelen van moeder en zus overnemen.
Valt ook de verkrijging van het "eigen deel" ad 3/6 van moeder onder 3,1,b? Immers dat valt niet in de nalatenschap.
Op het eerste gezicht zou ik zeggen dat allen de vererfde 1/6-delen uitgezonderde verkrijgingen zijn.
Beantwoorden
  • twee verdelingen

    Kennelijk was sprake van algehele gemeenschap van goederen. De nalatenschap bestaat uit een onverdeeld aandeel in deze gemeenschap van goederen (de helft). Impliciet verdeel je eerst deze gemeenschap (vrijgesteld o.g.v. art. 3, lid 1, sub b WBR). Vervolgens verdeel je de nalatenschap (vrijgesteld o.g.v. art. 3, lid 1, sub b WBR). In de praktijk gebeuren die twee verdelingen meestal simultaan, zodat de eerste wordt ondergesneeuwd door de twee.
    Beantwoorden
    • Dus 8% over 3/6

      Dank voor uw reactie. Wij zijn het toch eens dan? Over het 3/6 deel van moeder is gewoon 8% verschuldigd
      Beantwoorden
      • geen ovb verschuldigd

        Na de verdeling van de HGG zit de woning in de nalatenschap. Die overgang is vrij. Vervolgens verdeel je die nalatenschap, die overgang is ook vrij!
        Beantwoorden
        • Blinde vlek

          Excuus, ik heb last van mijn blinde vlek zo lijkt het.
          "Na verdeling van de HHG zit de woning in de nalatenschap" zegt u. Ik neem dan aan dat u bedoelt 100% van de woning.
          Waarom is dat dan niet zo met een gemeenschappelijke bankrekening van 100.000. Daarvan valt toch slechts 50% in de nalatenschap?
          Beantwoorden
          • lees in MFAS over turboverdeling

            Wat in de nalatenschap valt, is afhankelijk van de verdeling.
            Zo kun je in het kader van BOR-planning de hele onderneming aan de nalatenschap toedelen en vervolgens aan (een van) de kinderen.
            Je kunt ook alles aan de langstlevende toedelen, zodat er in de nalatenschap slechts een onderbedelingsvordering op de langstlevende zit.
            De moderne combitestamenten maken dat allemaal mogelijk.
            Beantwoorden
Complementary Content
${loading}