Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

AB pakket en vruchtgebruik testament

Moeder en twee kinderen. Vader is 25 jaar geleden overleden. Destijds had vader een vruchtgebruik testament. Kinderen hebben destijds bloot eigendom gekregen, moeder vruchtgebruik. Vader en moeder waren in agg gehuwd. Stel totaal AB pakket was destijds € 100.000 waard, dus vader heeft 50% en moeder 50%. vkp wordt voor gemak op nihil gesteld. Moeder krijgt dus vruchtgebruik over € 50.000 (afgerond € 20.000) en kinderen krijgen bloot eigendom € 30.000.

Moeder komt nu te overlijden. totale waarde AB pakket is € 1.000.000. (BOR buiten beschouwing laten) Hoe werkt dit nu uit voor de erfbelasting? De 50% in vol eigendom is duidelijk, die vererft naar de kinderen en hier moet AB claim betaald worden. Mij is ooit gezegd dat die nadelige uitwerking zou hebben voor de erfbelasting. Maar voor erfbelasting is dat toch niet het geval? Bloot eigendom kinderen groeit voor erfbelasting toch onbelast aan tot vol eigendom?
Beantwoorden
  • ook AB claim

    Ik denk, zou het na moeten kijken, dat de fictieve vervreemding sowieso plaats vind, dus AB claim. Het vruchtgebruik heeft dan in de IB sfeer geen effect. Vervolgens aangroei naar vol eigendom. Voor de erfbelasting heeft het vruchtgebruik wel effect.
    Beantwoorden
    • Negatieve AB claim voor moeder

      Moeder had voor haar overlijden ook een AB zijnde het vruchtgebruik op de helft van de aandelen.
      Op de andere helft had ze natuurlijk ook een gewoon AB.
      Dit vruchtgebruik AB vervalt door haar overlijden.
      Dit is een verlies uit AB voor haar. Dit verleis is even groot als haar (historische) verkrijgingsprijs op dit deel van de aandelen.

      Dit verlies kan ze verrekenen met haar winst uit AB voor haar 50% vol eigendom.

      De aangroei van bloot eigendom naar vol eigendom bij de kinderen voor het 50% deel heeft geen gevolgen voor de erfbelasting.
      Beantwoorden
      • Vreemd

        Karel, ik vind het vreemd wat jij hier schrijft. Behoudens het vruchtgebruik zit er nog een verschil tussen de verkrijgingsprijs en de WEV van het AB. Je kan het vruchtgebruik wel als aftrekpost nemen, maar dat vergroot dan de AB winst met hetzelfde bedrag.

        Iemand anders een gedachte?
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}