Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

werkgever betaalt coronatest

Diverse klanten zijn voornemens hun medewerkers bij een commerciële instelling te laten testen op Corona zodat ze sneller weer productief zijn in plaats van thuis zitten te wachten totdat ze langs mogen komen voor een test. Vallen deze kosten onder de vrije ruimte van de wkr/bua?
Beantwoorden
  • Waarom loon?

    Ik vraag mij af of er wel sprake is van loon. De werknemer heeft hier zelf niets aan, alleen de werkgever die daardoor weer sneller gebruik kan maken van de werknemer. Ik denk dat werknemers niet bereid zullen zijn geld hiervoor te betalen want het kan immers ook gratis, en dan ben je nog een paar extra dagen vrij ook ;-)
    Beantwoorden
    • WKR?

      Volgens de WKR is alles loon tenzij er een uitzondering van toepassing is.
      Ik zie nergens een uitzondering voor nihil waardering of gerichte vrijstelling. Dus moet het wel binnen de vrije ruimte vallen.
      Beantwoorden
      • Antwoord Belastingdienst

        Van het Forum Fiscaal Dienstverleners "Vragen en antwoorden expertsessie: loonheffingen algemeen".

        V: Zijn coronatesten voor werknemers gericht vrijgesteld of komt dit ten laste van de vrije ruimte?
        A: De vergoeding voor een coronatest is gericht vrijgesteld als deze voldoet aan de voorwaarden van
        een arbovoorziening. Dit is een voorziening die rechtstreeks voortvloeit uit het
        arbeidsomstandighedenbeleid dat de werkgever voert op grond van de Arbeidsomstandighedenwet.
        Hieronder valt ook een geneeskundige keuring in het kader van preventie- en verzuimbeleid. Meer
        over de voorwaarden leest u in paragraaf 20.1.9 Handboek Loonheffingen. Als de gerichte vrijstelling
        niet van toepassing is, mag u de vergoeding aanwijzen als eindheffingsloon. Deze komt dan ten laste
        van de vrije ruimte. Over het bedrag boven de vrije ruimte betaalt de werkgever 80% eindheffing.
        Beantwoorden
Complementary Content
${loading}