Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

OVB bij trouwen?

Aanstaande echtelieden willen beiden delen in de eigen woning. Deze is thans eigendom van de man. Het is de bedoeling dat de vrouw zich inkoopt voor haar helft. Dat kan dan toch niet zonder overdrachtsbelasting?
Beantwoorden
  • beperkte gemeenschap

    Je het gelijk als je het recht-toe-recht-aan doet.
    De man zou de woning kunnen inbrengen in een beperkte gemeenschap met de vrouw, waarbij zij het bedrag in de vorm van een spaarsaldo inbrengt. Voor de rest zit er in de gemeenschap een schuld aan de man. Vervolgens lost de gemeenschap de schuld aan de man met het spaarsaldo af.
    Beantwoorden
    • Fraus legis?

      Dus stel woning 400K. Man brengt in 400, vrouw 200. Gemeenschap = 400K woning plus 200K spaargeld min 200K schuld aan man. Waarna het spaarsaldo door de gemeenschap wordt afgelost aan de man.
      Doet mij - maar dat ligt ook aan de termijn waarbinnen wordt afgelost - beetje denken aan die "partnerschap voor 1 dag" uitspraak.

      Daar komt als extra overweging bij dat vrouw jubelton kan krijgen van ouders. Dan lijkt het voordeliger de OVB voor lief te nemen en schenkbelasting te besparen.
      Beantwoorden
      • één dag

        Die jurisprudentie is zeker niet van toepassing bij een regulier huwelijk.
        De OVB zou je echter inderdaad voor lief kunnen nemen. De advieskosten van mijn idee zouden immers ook zo maar €2.000 kunnen bedragen.
        Beantwoorden
        • Boedelmenging is geen besteding

          Dan gaan we er wel vanuit dat de boedelmenging bij het aangaan van de beperkte gemeenschap geen "besteding" inhoudt in de zin van art 5 UR SW . Dat voelt als een logisch uitgangspunt. Maar ik weet eigenlijk niet hoe ruim het begrip "besteden" hier is.
          Beantwoorden
          • boedel is fiscaal transparant

            Dat zit m.i. wel goed. Een boedel is fiscaal transparant.
            Beantwoorden
            • Dus?

              Bedoel je met "dat zit wel goed" dat naar jouw mening wél sprake zou kunnen zijn van besteden?
              Beantwoorden
              • besteden

                Dat bedoel ik.
                Beantwoorden
Complementary Content
${loading}