Forum

belastinglatentie

Het gaat om de waardering van een accountantspraktijk. Wij hebben deze gewaardeerd met jullie model 01-20 Waardering (discounted cash flow). Op basis van een rendementsnorm van 15% zijn we tot een waarde gekomen van € 800.000. De koper zal de praktijk in de vorm van een aandelentransactie verwerven. Wat de betrokken adviseurs verdeeld houdt, is of op de € 800.000 nog een belastinglatentie ter zake van goodwill in mindering moet worden gebracht.
  • Hmmm

Als je aandelen koopt moet je ook aandelen waarderen. Zo eenvoudig is het.

En in plaats van adviseurs kun je er een beter een deskundige bijhalen. Ik houd mijn hart vast als ik lees hoe jullie bezig zijn.
  • bij DCF geen latentie

Als je een praktijk waardeert op basis van een activadeal, zit daar (impliciet) het voordeel van de goodwillafschrijving in verwerkt. Als de deal dan in de vorm van aandelen gaat, moet er een belastinglatentie op in mindering worden gebracht.
    Als je waardeert volgens de DCF veronderstel je een aandelendeal. Daar zit de goodwillafschrijving niet in. De belasting wordt berekend over de operationele geldstromen. Een belastinglatentie moet dan ook niet worden afgetrokken.
Complementary Content
${loading}