Forum

Aanschaf meubilair door de BV

Mijn client is een DGA (100%) van een BV. De BV staat op haat woonadres geregistreerd, ze werkt meestal bij de klant(en) en heel soms thuis. Geen kwalificerende werkruimte.
De BV koopt een archiefkast en een bureau, samen voor ruim 4.000 euro. Deze gebruikt ze, naar haar zeggen, alleen maar voor haar werk. De vraag is: mag ze deze op de balans van de BV activeren en afschrijven?
Mijn gedachte is: ja, dat mag, want de BV is de eigenaar van deze meubilair, en het gebruik is volledig zakelijk.
Zie ik het goed of fout?
  • verdedigbaar

De aftrekbeperking ziet ook op de inrichtingskosten. 10 jaar geleden heb ik tijdens een cursus opgemerkt dat ik het verdedigbaar vind de afschrijvingskosten m.b.t. een archiefkast af te trekken.
    • (Kwalificerende) werkruimte DGA in eigen woning

Dag Henry, in adviestekst DGA 1805 staat 'Een voordeel van een niet-kwalificerende werkruimte is dat de waardestijging onbelast blijft. Een belangrijk nadeel is dat geen aftrek kan plaatsvinden van de kosten van verwarming, verlichting en inrichting van het kantoor.'

Hoe verhoudt dit zich tot uw antwoord hierboven?

Dank alvast voor uw reactie en vriendelijke groet,

Arjan Pul
      • verdedigbaar

Ik begrijp je reactie. Het is ook op het randje. Ik meen in de literatuur het voorbeeld van een tandartsstoel te hebben gelezen, waarvan werd gezegd dat hiervoor toch aftrek zou moeten kunnen worden geclaimd.
        • inrichting

Dat voorbeeld van die tandartsstoel ken ik ook. Je moet je denk ik de vraag stellen wat er valt onder inrichting. Zakelijke gebruiksartikelen vallen daar m.i. niet onder. Bijvoorbeeld een nietmachine, een computer, een tandartsstoel, een archiefkast. Inrichting, waaronder meubilair, waarvan het gebruikelijk is dat deze ook onder normale prive omstandigheden gebruikt worden, kunnen niet in aftrek gebracht worden.
Complementary Content
${loading}