Forum

Dividenduitkering onder ontbindende voorwaarde mogelijk?

Kan een dividenduitkering worden gedaan onder een ontbindende voorwaarde? Dan dividend uitkeren in december 2019 als anticipatie op het excessief-voorstel. Als dat voorstel wijzigt of de eindstreep niet haalt, dan n 2020 of later de dividenduitkering ontbinden. Het negatieve ab-voordeel door die ontbinding zal vallen in het jaar van ontbinden, dus alleen ‘geld terug’ als dat in 2020 is vanwege carryback 1 jaar.
  • twijfel

Heb er nog nooit zo over nagedacht. Een twijfelpunt is hoe dit zich verhoudt tot civielrechtelijke regelgeving (waaronder de flex-bv). En ik meen mij ook vaag te herinneren dat er ook iets in de rechtspraak over is geweest. Maar weet niet meer waar of wanneer.
    Hoe dan ook: voor het ab zal de voorwaarde sowieso niet terugwerken (dat doet de HR ook niet bij de vervreemding onder ontbindende voorwaarde) en dat is dus naar analogie een verlies (i.c. dan een negatief regulier voordeel) in het jaar van ontbinding. Lijkt me overigens wel lastig om de ontbindende voorwaarde juist te formuleren.
    Je kunt toch ook in december van dit jaar het dividend uitkeren, dan is wel duidelijk of en hoe het nog in te dienen wetsvoorstel de eindstreep heeft gehaald.
    • wetsvoorstel?

U heeft het over een eindstreep die nog gehaald moet worden. Ik dacht begrepen te hebben dat toch al vast staat dat in 2021 het box 2 tarief naar 26,9% gaat, althans ik dacht zoiets gelezen te hebben in de Alfa nieuwsbrief van een tijdje terug.
      • verhoging box 2-tarief + maatregel tegen > 500.000 lenen van de bv

De verhoging van het box 2-tarief heeft de eindstreep inderdaad al gehaald, maar gedoeld wordt op de maatregel tegen excessief lenen. Als een aandeelhouder of een familielid meer dan € 500.000 van de bv heeft geleend, wordt het meerdere als fictief dividend belast. Dit voorstel moet nog door de parlementaire molen.
Complementary Content
${loading}