Forum

loonsubsidie ook voor dga

Werkgevers kunnen in het kader van de Coronamaatregelen een loonsubsidie krijgen bij het wegvallen van omzet.
Geldt dit ook voor de bv/dga?
Of moet deze zich bij de gemeente melden voor bijzondere bijstand?
  • NOW niet voor dga's

Uit de Kamerbrief van 31-3:

"De ondersteuning betreft een subsidie voor de loonkosten van de werknemers die in dienst zijn bij een werkgever en die verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen."3

Noot 3: Werkenden met een zogenoemde fictieve dienstbetrekking vallen daarmee wel onder de reikwijdte van de regeling, niet-verzekerde en vrijwillig verzekerde DGA’s niet.

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2020/03/31/tijdelijke-noodmaatregel-overbrugging-voor-behoud-van-werkgelegenheid
  • Alleen in Den Haag?

Tot mijn verbazing staat op de website van de Gemeente Den Haag het volgende:

Voor wie?
    De tijdelijke inkomensondersteuning is bedoeld voor Haagse zelfstandig ondernemers (ook zzp'ers) , die financieel in de knel komen door de coronacrisis.
    U kunt ook gebruikmaken van deze regeling als u een BV of VOF heeft. In het geval van een BV moet u in dat geval DGA (directeur grootaandeelhouder) met volledige zeggenschap zijn.

Vooralsnog is dit de enige gemeente waar ik dit heb gelezen. Goed nieuws natuurlijk. Als je in Den Haag woont tenminste...
    • Alleen in Den Haag?

Het is niet de loonsom vergoeding volgens het Noodfonds (NOW) uit te voeren door het UWV, maar de tijdelijke bijstandsuitkering uit te voeren door de gemeente. Zal waarschijnlijk voor alle gemeenten gaan gelden. De eerste aanvraagformulieren Bbz heb ik al gezien.
  • nog onduidelijk

Ik krijg deze vraag meerdere keren per dag.
    Maar ik kan er nog geen antwoord op geven.
    De regeling moet nog worden uitgewerkt.
    Dus nog even geduld.....
Complementary Content
${loading}