Forum

SpaargeldBV: gekunstel met terugbetaling kapitaal voor zorgtoeslag

Situatie:
- SpaargeldBV met 1 euro aandelenkapitaal, restant agio. Op te heffen in 202 met belaste terugbetaling van kapitaal (zie nieuwsbrief 2018 en/of https://www.mfas.nl/wps/portal/home/forum/4E526AFFC5E591D1C125831A0038EBE9)
- BV heeft het volledige vermogen in deposito's, op een 100 euro na voor de bankkosten
- Inkomen 3k 2019, inkomen 2020 naar verwachting rond 36k
- Vermogen box 3 onder grens voor zorgtoeslag

In 2019 is er recht op zorgtoeslag en kan zonder een lagere zorgtoeslag te ontvangen ruim 16k aan inkomen bij. In 2020 is er recht op zorgtoeslag indien er 16k minder inkomen is.
Voor de zorgtoeslag wordt het toetsingsinkomen voor verliesverrekening gehanteerd.

Zijn jullie het met mij eens dat het mogelijk is om 16k aan agio terug te betalen (belast omdat niet aan de formaliteiten worden voldaan), wat in 2020 bij opheffen vervolgens een extra verlies oplevert dat achterwaarts wordt verrekend?

Het besluit moet in 2019 plaatsvinden en de daadwerkelijke betaling in medio januari 2020 na vrijkomen deposito. De dividendbelasting kan worden betaald met een storting in RC (blijkt ruim onder de 17,5k grens) of met een extra agiostorting uit box 3 vermogen. Waarschijnlijk bedraagt deze al zo'n 40k omdat er meer vermogen uit box 3 de BV in kan.
Al met al komt dit nogal gekunsteld over, omdat er op papier agio wordt terugbetaald en vervolgens weer gestort.. Welke reden voor de terugbetaling opnemen in het besluit?
Dit scheelt 1200 euro zorgtoeslag wat het de moeite waard maakt. Enige nadeel is dat de 16k vordering in box 3 valt.
Ik ben benieuwd hoe jullie hier naar kijken!
  • slim bedacht

Als agio belast wordt terugbetaald, blijft de verkrijgingsprijs hetzelfde.
    • Verkrijgingsprijs

Inderdaad, daarom is er in 2019 een regulier voordeel en 2020 bij de opheffing een verlies bij vervreemding.
      Zou je dit aandurven? Ook indien er weer een agiostorting volgt? Welke reden voor de terugbetaling zou je opnemen in het besluit?
      • ik zou het aandurven

Meestal heb je last van die irritante regel dat agioterugbetaling belast is (of via de notaris moet). Nu heb je er 'n keertje baat bij. Het is gewoon het systeem van de wet.
Complementary Content
${loading}