Forum

CAK en buitenlands OG

Onze cliënte/weduwe heeft huisjes in Duitsland die ze in box 3 aangeeft. In de aangifte inkomstenbelasting claimen wij daar altijd netjes voorkoming van dubbele belasting voor. Nu wordt cliënte binnenkort opgenomen in een verzorgingstehuis. De eigen bijdrage CAK gaat bij haar spelen. Nu wil het geval dat ze met met haar spaarcentjes onder de vrijstelling zit in box 3, maar de waarde van al het onroerend goed in Duitsland loopt tegen de half miljoen. Onze vraag is nu of de CAK bijdrage wordt berekend voor het na het toepassen van de voorkoming van dubbele belasting. Weet iemand misschien hoe het CAK omgaat met vastgoed vermogen in het buitenland? Valt dat in of buiten de grondslag waarop de eigen bijdrage wordt berekend?
  • Helaas....

De aftrek elders belast doet niet mee bij het CAK.
    Dus het vermogen voor het CAK is een half miljoen.
    Bij toeslagen speelt dit probleem ook.
    • Nadere uitleg

Het verdrag ter voorkoming van dubbele BELASTING geldt alleen voor bepaalde belastingen.
      De bedoeling is om dubbele belastingheffing te voorkomen.
      In alle belastingverdragen staat dan ook om welke belastingen het gaat.
      Gemeentelijke en provinciale belastingen vallen meestal niet onder de dekking van een belastingverdrag.
      Toeslagen en CAK vallen eigenlijk nooit onder een belastingverdrag om de simpele reden dat het formeel geen belastingen zijn.

Dus een hoog buitenlands vermogen levert een aftrek ter voorkoming van dubbele belasting op, maar voor het CAK en toelagen doet het helaas wel gewoon mee.
      • Re:

Waarom steeds 'helaas'. Het is toch volkomen normaal dat mensen die in NL wonen, maar voor miljoenen (verhuurd) og in het buitenland bezitten, niet teren op de NL belastingbetaler.
        • Wat is je rol?

Mijn positie het optimaliseren van de positie van mijn client.
          Dit soort "politiek correcte" standpunten zijn in principe geen onderdeel van mijn advisering.
          Wel zie dat steeds vaker de advisering "helaas" niet meer zo ver kan gaan als voorheen omdat je inderdaad van dit soort discussies gaat krijgen.
Complementary Content
${loading}