Forum

Anticumulatie OVB en art 4 lichaam

Aandeelhouder X heeft 50% in BV.
BV verwerft onroerend goed met 6% OVB.
Ter financiering van in de toekomst aan te schaffen onroerend goed brengt X extra vermogen in tegen uitreiking van extra aandelen. Belang stijgt daardoor van 50% naar 80%.
Hierdoor is over 30% van de waarde van het onroerend goed OVB verschuldigd.
Geldt dit ook als de verschuiving van het belang binnen 6 maanden na aanschaf van het onroerend goed door de BV plaatsvindt?
  • Je doelt waarschijnlijk op de 'doorkijkarresten'

Of die arresten zo ver gaan dat ook deze situatie erdoor wordt gestreken, weet ik niet. Maar er lijkt me zeker wat voor jouw standpunt te zeggen.
  • 13.2 brv

Mbt de verschuiving van het belang van de waarde van het reeds aanwezige OG is ovb verschuldigd. Voor het aan te schaffen OG niet (nogmaals) bij een verschuiving binnen 6 maanden. 13.2 brv.
    • tav hr Couteaux

Is uw standpunt in de eerste zin gebaseerd op het minder dan 6 maanden aanwezig zijn in de BV van het huidige OG? Dat is i.c. namelijk het geval.

En wat bedoelt u met de laatste zin? Uitgangssituatie bij het nog aan te schaffen OG is dan een belang van 80% van X in de BV. Stel dat X zijn belang dan (binnen 6 maanden) uitbreidt naar 100%. Dan is obv uw eerste zin toch OVB verschuldigd over 20%?
      • 13.2 brv

Ik had aangenomen dat het huidige OG al langer dan 6 maanden OG aanwezig was.
        Ik verwijs verder graag naar art. 13.2 brv
Complementary Content
${loading}