Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

correctie werkelijk prive gebruik

Je hoeft toch alleen maar te corrigeren voor het werkelijk prive gebruik.
Leegstand is geen prive gebruik.
Dan valt de "schade" meeste wel mee.
Beantwoorden
  • leegstand naar rato

    Je gaat de vakantiewoning ook aan derden verhuren. Daardoor heb je rente op aftrek van aanschaf-btw. Dit recht heb je naar rato van de verhuur aan derden. Als jaarlijks 30 dagen belast aan derden wordt verhuurd en 60 dagen werkelijk privégebruik plaatsvindt, is de vooraftrek 30/90 ste. De leegstand wordt verschmertzt over het belaste en onbelaste gebruik. Daarom is verhuur via een verhuurorganisatie voordelig. Je hebt dan geen privégebruik, omdat je daar gewoon voor betaalt.
    Beantwoorden
    • Precies

      En vandaar mijn vraag: kun je zelf een "eigen" verhuurorganisatie in het leven roepen in de vorm van een stichting.
      Beantwoorden
      • vakantiewoning op park dat voor de verhuur zorgt en partieel prive gebruik

        Indien chalet op een park staat en park regelt verhuur aan derden. Hoeveel dagen per jaar mag je de woning dan gratis prive gebruiken zonder dit fiscaal nadelig wordt? Park zegt dat je 14 dagen per jaar prive mag gebruiken en ook als er voor een bepaalde periode geen huurder is.
        Beantwoorden
        • incidenteel

          Ik zou denken dat 14 dagen nog net onder het criterium 'incidenteel gebruik' valt, waar de fiscus niet moeilijk over doet.
          Beantwoorden
      • stichting

        Ik zie geen reden waarom dit fiscaal gezien niet zou werken. Hoeveel belastingadviesuren kost dit de cliënt? Zeg in het eerste jaar 12 en de jaren daarna 6. Is het in dat licht nog voordelig?
        Beantwoorden
        • Voordelig?

          Zeg aanschaf ex btw € 300.000 (€ 63.000 btw)
          Verhuur € 30.000 per jaar (€ 2.700 btw)
          Voordeel na 10 jaar € 36.000
          Adviesuren in 10 jaar 12 plus 9*6 = 66.

          Dus bij een uurtarief < € 545 resteert een voordeel ;-)
          Beantwoorden
Complementary Content
${loading}