Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

terugwerkende kracht bij ruisende overgang naar bv

Wij hebben op 16 februari van een jaar een bv opgericht en in de akte laten opnemen dat er terugwerkende kracht plaatsvindt tot 1 januari van dat jaar. Daarna hebben we niks meer gedaan. Dit doen we vaker zo en lezen in DGA-209 onderstaande zinsnede:

“Ruisende inbreng
Als bij ruisende inbreng de bv voor 1 april jaar x wordt opgericht, kan winsttoerekening aan de bv vanaf 1 januari jaar x plaatsvinden zonder intentieverklaring.”

Nu zegt de fiscus dat zij dit niet accepteren, want dat er ook in dit geval een intentieverklaring had moeten volgen of een akte depot.
Zijn wij nog gek of....
Beantwoorden
  • vreemd

    In https://wetten.overheid.nl/BWBR0024524/2008-09-27 staat:
    Onder registratie wordt verstaan registratie bij de Inspecteur van de Belastingdienst bevoegd voor de uitvoering van de Registratiewet 1970. In dit verband kan legalisatie door een notaris niet worden gelijkgesteld met registratie. Als vaststaat dat het Ministerie van Justitie de aanvraag van de verklaring van geen bezwaar (artikel 2:275, tweede lid, BW) binnen de termijn van drie maanden heeft ontvangen, dan wel een notaris binnen die termijn een akte van depot heeft opgemaakt waaruit het voornemen tot het oprichten van een besloten vennootschap tot uitdrukking komt, kunnen daaraan dezelfde gevolgen worden verbonden als aan een binnen die termijn geregistreerde voorovereenkomst.

    Dat de bv binnen de termijn is opgericht, is toch sterker dan een akte van depot waaruit het voorkomen tot oprichting blijkt dan wel een binnen de termijn geregistreerde voorovereenkomst/intentieverklaring. De achtergrond is toch ook om uit praktische overwegingen voor fiscus en belastingplichtige zoveel mogelijk bij hele jaren aan te sluiten. Ik vind dit een vreemde reactie.
    Beantwoorden
    • Ruisende inbreng tegen enkel creditering in bestaande BV

      Er is iets waar ik niet goed uitkom dus mogelijk heeft hier iemand het antwoord.

      Inbreng tegen enkel creditering
      Op dit moment heb ik een eenmanszaak met activiteiten en een BV. De BV (die hangt onder mijn Holding) is in het verleden opgericht maar is feitelijk leeg, zitten (nog) geen activiteiten in. De doelomschrijving van de BV voldoet voor activiteiten eenmanszaak.

      Op 7-11-23 heb ik reeds een intentieovereenkomst aangetekend verzonden naar de belastingdienst en hierbij terugwerkende kracht tot 01-09-2023 opgenomen. Waarom ruisend? In de eenmanszaak zit een FOR die ik wil doorschuiven (past binnen de maximale te bedingen stakingslijfrente) en ik wil gebruik maken van terugwerkende kracht.

      Nu wil ik mijn eenmanszaak ruisend inbrengen in deze bestaande BV tegen enkel creditering. Er hoeven dan geen aandelen uitgereikt te worden omdat ik die al heb. Kosten notaris zijn dan beperkt tot inbreng en er komen geen oprichtingskosten bij dan wel kosten van uitgifte van aandelen.

      Bij een geruisloze inbreng moeten er aandelen uitgereikt worden in de nieuwe BV (inbreng in bestaande is nagenoeg niet mogelijk) en zijn er beperkingen aan de creditering. Maar zover ik kan nagaan geldt zowel de verplichting voor uitreiking van aandelen als beperking in creditering niet voor ruisende inbreng.

      Vraag: zie ik dit correct?

      Akkoordverklaring
      Ik ben bekend met de registratie van de intentie- en voorovereenkomst en dat je je bij een geruisloze inbreng na inbreng een akkoordverklaring moet krijgen van de inspecteur. Maar ik dacht dit die akkoordverklaring bij een ruisende inbreng niet nodig was. Maar als ik 3f lees (https://wetten.overheid.nl/BWBR0024524/2008-09-27#Bijlage ) dan staat daar:

      De termijn voor het indienen van de akkoordverklaring is zes weken na de dagtekening van de beslissing. Indien de besloten vennootschap nog niet tot stand is gekomen wordt deze termijn verlengd tot zes weken na de totstandkoming van de besloten vennootschap.

      Op basis hiervan lijkt er dus ook bij ruisende inbreng een akkoord te moet worden verkregen van de inspecteur.

      Vraag: Hoe werkt dit dan bij een reeds bestaande BV? De BV is al wel tot stand gekomen. Moet dit dan binnen zes weken na notariële inbreng of binnen zes weken na indienen intenteovereenkomst (07-11-2023)? Of had ik na het indienen van intentieovereenkomst een soort beslissing moeten krijgen (die ik niet heb gehad)?
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}