Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

ODV en erfbelasting

Met veel interesse las ik het artikel over de ODV en erfbelasting in uw wekelijkse nieuwsbrief nr. 46-2018. Ik heb daar een vraag over. Bij een nalatenschap die voornamelijk bestaat uit een ODV, kan dit voor de erfbelasting veel nadeliger uitpakken dan in het geval er nog sprake zou zijn geweest van een PEB. In tegenstelling tot bij een PEB, zijn de kinderen erfbelasting verschuldigd over hun civielrechtelijke aandeel in de ODV. In het geval de langstlevende haar vrijstelling dan niet (geheel) kan benutten, leidt dit per saldo tot een hoger verschuldigde erfbelasting. Is het in zó een situatie dan niet verstandig om in een testament te laten opnemen dat de ODV geheel aan de langstlevende wordt gelegateerd? (Hiermee doel ik niet op situaties, waarbij er geen sprake is van een Wettelijke verdeling of een standaard langstelevende testament, waarbij dit zo-wie-zo testamentair moet worden geregeld, om ervoor te zorgen dat de ODV-uitkering alleen aan de langstlevende kan worden uitgekeerd, zonder deze daarmee onzuiver wordt.)

Reactie plaatsen

Complementary Content
${loading}