Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

btw-correctie privégebruik auto van de zaak aftrekbaar van de winst?

Bij de jaarafsluiting kom je het regelmatig tegen; de correctie voor BTW privégebruik auto. Deze correctie kan m.i. als kosten ten laste van de winst worden opgenomen, zowel voor de IB als VPB.
Toch zie ik bij klanten die ik heb overgenomen van andere accountantskantoren dat de uitvoering hiervan nogal eens verschillend kan zijn. Bij vofjes of EMZ'en wordt hier m.i. niet consequent mee omgegaan. Vraag is: wat is nu juist.
M.i. is de correctie voor BTW PGA gewoon van de winst aftrekbaar. Toch herinner ik me een belastingcontrole van een concullega, waarbij de inspecteur dit gecorrigeerd had als privé-opname. Dus wat is nu goed; wel of niet ten laste van de winst?
Beantwoorden
  • BTW prive gebruikt is een aftrekbare kostenpost

    Het is absoluut een aftrek post bij het bepalen van de fiscale winst.
    Dat staat buiten kijf.

    De IB bijtelling wordt wel als een opname in natura geboekt in de vermogensvergelijking.
    Beantwoorden
    • BTW PGA

      M.i. eigenlijk vrij simpel:
      privé'-opname: bedrag bijtelling
      te betalen BTW
      in W&V: bijtelling minus BTW als bate
      Beantwoorden
  • Aftrekbaar

    ECLI:NL:RBZWB:2019:1515
    De staatssecretaris heeft met zijn brief, waarin hij zich verenigt met de uitspraak van Gerechtshof Den Haag, het in rechte te beschermen vertrouwen gewekt dat belanghebbende de voor privégebruik auto verschuldigde omzetbelasting ten laste van de winst uit onderneming kan brengen.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}