Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Liquide middelen ondernemingsvermogen of toch prive vermogen

Casus:

IB ondernemer 66 jaar

Balans:
Actief
Debiteuren € 27.000
Liquide middelen € 128.000

Passief
Kapitaal €40.000
FOR €115.000

Resultaat elk jaar rond € 68.000 voor belasting in eenmanszaak. Er is sprake van lopende onderneming.

Belastingdienst stelt nu dat liquide middelen max € 28.000 mogen bedragen (voor werkkapitaal onderneming) en rest moet als kapitaalsopname worden behandeld en in box III worden verantwoord. Er is reeds belast box III inkomen aanwezig. Dus betreft directe belastingdruk van € 1.200 voor meerdere jaren.

Argumentatie van BD, liquiditeit in de onderneming kan alleen gebruikt worden voor geplande investeringen en de te verwachten kosten in het jaar. Het treffen van pensioenvoorzieningen (dus ook de op- en afbouw van de FOR) is geen ondernemersactiviteit maar betreft een privé aangelegenheid.

Iemand hier ervaring mee?

Volgens mij is opbouw van de FOR wel een ondernemersactiviteit, is onderdeel van de fiscale winst berekening.
Mag de Belastingdienst zomaar vaststellen wat werkkapitaal is ja/nee

Belastingdienst voor een strijd tegen BV's waar de pensioenvoorziening niet gedekt is, die zouden het pensioen reeds hebben genoten. Nu is hier iemand die het vermogen wel heeft maar wordt deze "gestraft"

Beantwoorden
  • Overtollig is een rekbaar begrip

    Rechtbank Gelderland ECLI:NL:RBGEL:2017:5631 heeft een zaak behandeld waarbij een advocaat € 388.988 liquide middelen in zijn eenmanszaak had. De inspecteur vond alles boven de € 50.000 overtollig. Uiteindelijk stelt de rechtbank het tot het ondernemingsvermogen te rekenen deel van de liquide middelen in goede justitie vast op € 175.000.

    Als je de uitspraak leest, dan wordt duidelijk dat je deze casus niet één op één kunt doortrekken naar andere ondernemers.

    Maar wellicht is jouw cliënt aan het sparen voor een Tesla van de zaak?
    Beantwoorden
  • FOR

    Het lijkt mij dat de dekking van FOR wel ondernemingsvermogen is.
    De zaak moet dit aanhouden om te zijner Toine de FOR te kunnen afwikkelen.
    Ik vergelijk het met een pensioenvoorziening. Daar moet je ook geld voor aan de kant zetten.
    Maar dat is mijn bescheiden mening....
    Beantwoorden
  • Oudedagsreserve is faciliteit voor financieren onderneming

    De ratio van de oudedagsreserve is een ondernemer in staat stellen zijn ten laste van de fiscus gevormde oudedagskapitaal te gebruiken voor de financiering van de onderneming. De te financieren onderneming is hier maar €27.000. De liquide middelen hebben niets met de onderneming te maken.
    Deze man kan net zo goed de €115.000 afstorten in banksparen. Dat kan fiscaal neutraal. Zijn onderneming zal daar in ieder geval geen last van hebben. Ik zou met de inspecteur proberen af te spreken dat hij akkoord gaat met afstorting, zonder dat hij voor het verleden correcties oplegt.
    Beantwoorden
  • LM

    In de praktijk heb ik al enkele malen meegemaakt dat de fiscus de grens legt op € 100.000,- LM in de onderneming. Uiteraard verschilt deze grens in principe per onderneming, maar deze grens komt steeds weer terug. Wellicht biedt dit ruimte voor onderhandeling met de fiscus over het in de zaak aan te houden geld.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}