Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Tweetrapsmaking / wettelijke verdeling / schenking onder schuldigerkenning / interen

Beste forumleden,

Ik heb de volgende casus die ik graag wil voorleggen.

gezin: vader/moeder/3 kinderen.

in 2020 is vader overleden en het erfdeel van één van de kinderen zit onder een tweetrapsmaking.
De wettelijke verdeling is van toepassing, de kinderen hebben een vordering op moeder.
=> interen mag, maar in de verhouding eigen vermogen/bezwaard vermogen op moment van overlijden.

Eind 2024 heeft moeder een schenking onder schuldigerkenning gedaan en bij hetzelfde kind geldt dat bij de schenking een tweetrapsmaking is overeengekomen. de kinderen hebben enkel een vordering op hun moeder.
=> interen mag, maar in de verhouding eigen vermogen/bezwaard vermogen op moment van schenken.

In het testament staat dat binnen 1 jaar na overlijden (2020) de verhouding eigen vermogen/ bezwaard vermogen moet worden vastgelegd en in de schenkingsakte (2024) staat dat dit zo spoedig mogelijk moet gebeuren.

aantal vragen die opkomen:
1. tot op heden is vermogen niet vastgelegd, kun je dit praktisch oplossen door vermogen ultimo 2024 vast te leggen of is het verstandig om toch beide momenten goed te administreren?
2. kun je überhaupt interen op vermogen dat je nog niet ontvangen hebt? of gaat dit eigenlijk pas spelen bij het overlijden van moeder en de bedragen daadwerkelijk worden ontvangen?
3. bij interen geldt dan vermogen eind van het kalenderjaar t.o.v. begin kalenderjaar, hoe moet je hier in de praktijk mee omgaan of kan een dure investering in de loop van het jaar interen zijn, terwijl het vermogen aan het eind van het jaar niet is verminderd?
4. in de akten staat dat vermogensverhouding eigen/bezwaard vermogen notarieel vastgelegd moet worden. Indien alle partijen akkoord zijn met onderhands vastleggen, wat voor risico's zitten hier dan aan?

Hopelijk kunnen jullie me helpen met bovenstaande vragen.
Alvast bedankt.

met vriendelijke groet,

Michel

Beantwoorden
Complementary Content
${loading}