Forum

vermogenswinstbelasting

Op basis van de bekend gemaakte plannen gaat voor beleggings-vastgoed in Box 3 vanaf 2027 een vermogenswinstbelasting gelden. Het lijkt me dat er dan een step-up regeling komt en ik kan me daarbij indenken dat voor de step-up waarde van verhuurde woningen wordt aangesloten bij de WOZ-waarde (minus leegwaarderatio) van 2026. Immers tot aan deze waarde is fictief Box 3 heffing geheven.
Voor veel verhuurde woningen - zeker in Amsterdam - ligt de WOZ-waarde (veel) lager dan de WEV. Dan lijkt het me zinvol om voor de zekerheid woningen nog dit jaar tegen de WEV in een Open FvGR of open CV in te brengen en volgend jaar op basis van de aangekondige overgangsmaatregel nagenoeg zonder OVB in te brengen in de BV. Besparing is de vermogenswinstbelasting over het verschil tussen WEV-WOZ per 1-1-2027.
Hoe kijkt u hier tegenaan?
Beantwoorden
  • Nog veel onduidelijkheid

Het zou kunnen dat de WOZ waarde van belang wordt voor de step up. Maar dat is nog helemaal niet bekend. Sterker nog, er is nog geen eens een step up aangekondigd!!
    In het RB webinar met van Uunen zei hij wel te verwachten dat er een step up komt.
    Waarschijnlijk kun je geen bezwaar maken tegen een te lage WOZ waarde omdat dit momenteel de belastingen verhoogd in plaats van verlaagd.

Maar over jouw punt, ik zou het niet aandurven om op basis van zoveel onzekerheden dit te adviseren.
    Beantwoorden
  • Logisch?

Ik vraag me af of het logisch is om de WOZ-waarde te nemen. Als je bv op 31-12-2026 een woning hebt gekocht tegen een hogere (want economische) waarde dan de WOZ-waarde (die immers een peildatum heeft die eerder ligt), dan mag je bij een verkoop in 2027 rekenen op belasting over een winst die je nooit hebt genoten.....

Andersom geeft het ook de kans op een "gratis" aftrekpost als de economische waarde op 31-12-2026 lager is dan WOZ-waarde op de WOZ-peildatum.

Een oplossing zou natuurlijk kunnen zijn het hanteren van de WOZ-waarde met peildatum 01-01-2027, maar die is pas in 2028 bekend.
    Beantwoorden
    • WOZ

Wellicht komt er een regeling zoals destijds bij de TBS icm vastgoed.

WOZ + 20% of indien hoger een taxatierapport.
      Beantwoorden
Complementary Content
${loading}