Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Afsplitsing vermogen B.V. naar OFvGR

Door de belastingmaatregelen 2017 is het voor een DGA niet aantrekkelijk meer om overtollige liquide middelen in de B.V. af te splitsen naar een opgerichte VBI (vaak OFvGR), omdat dan direct moet worden afgerekend over de AB-claim. Eerder kon vrij van vennootschapsbelasting worden belegd in de VBI.

Nu vroeg ik me af, of in het kader van anoniem houden van vermogen, het interessant is om overtollige liquide middelen af te splitsen naar een OFvGR zonder VBI-status. Dat zou m.i. gedaan kunnen worden door het vermogen af te splitsen naar het OFvGR gevolgd door een aandelenfusie. Er wordt dan de komende jaren steeds jaarlijks afgerekend middels de vennootschapsbelasting over het daadwerkelijk rendement.

Zie ik nog dingen over het hoofd?
Beantwoorden
  • civielrechtelijke niet mogelijk

    Een fonds voor gemene rekening is geen rechtspersoon in civielrechtelijke zin. Rechtstreekse afsplitsing in een fonds kan daarom niet. Je kan wel afsplitsen in een bv, gevolgd door een aandelenfusie met een fonds voor gemene rekening (tegen uitreiking van participatiebewijzen). De bv kan vervolgens desgewenst worden geliquideerd.
    Zie voor deze route MFAS vpb-1004.
    Beantwoorden
    • zakelijkheid

      enige nadeel kan een (m.i.) onterechte discussie met de Belastingdienst zijn over de zakelijkheid van het afsplitsen van beleggingsvermogen. de fiscus wil nog wel betogen dat dit een pure aandeelhouderskwestie is en het splitsingsverzoek afwijzen.
      Voorwaarde moet echter zijn dat er geen belastingheffing wordt uitgestel en ontgaan en daar is wel aan voldaan.
      Beantwoorden
      • Vraag

        Is bij het opzetten van een dergelijke structuur (liquide middelen naar OFvGR zonder VBI-status met toepassing aandelenfusie) geen afrekening van de ab-claim (wanneer aandelenfusie door fiscus geaccepteerd wordt)? Dat is dan wel een voordeel t.o.v. van de VBI OFvGR, waar nu in 2017 wel over afgerekend moet worden bij afsplitsing.

        Is een structuur toepasbaar met de OFvGR (zonder VBI status) als 'holding' met een Werk-BV? Dan zou tevens dividend met toepassing deelnemingsvrijstelling belastingvrij kunnen worden ontvangen.
        Beantwoorden
        • Het OFGR als holding voor een werk-BV

          Beste Jan,

          Ik volgde een gelijke zoektoch en vond op internet:

          "Het OFGR kan desgewenst ook als ‘holding’ fungeren voor een werk-BV waarin een onderneming wordt gedreven. Net als een ‘holding-BV’ kan het OFGR de deelnemingsvrijstelling ex art. 13 Wet Vpb claimen voor dividenden en vervreemdingswinsten die betrekking hebben op de werk-BV. Er zijn fiscale faciliteiten voor aandelenfusie en juridische splitsing om deze structuur fiscaal geruisloos te realiseren. In de praktijk verleent de Belastingdienst hieraan niet altijd medewerking, hoewel er wettelijk gezien meestal wel recht op deze faciliteiten bestaat. "

          Bron: http://www.opgenoort.net/Voorkom-Box-3-heffing-per-1-januari-2017-Kies-voor-een-open-fonds-voor-gemene-rekening-in-plaats-van-voor-een-BV
          Beantwoorden
          • holding

            Bedankt voor je toevoeging,

            Ik vraag me dan wel af hoe de holding kan fungeren? Hoe zit je met je gebruikelijk loon etc?

            Beantwoorden
Complementary Content
${loading}