Z7_I084H8S0M8OF10Q5D0EFBC1060
Forum

Belastingrente en aanvragen voorlopige aanslag

Ik las het volgende op de site van een bekend accountantskantoor.

Moet u voor uw onderneming of als particulier belasting (bij)betalen? Dan kan de Belastingdienst u belastingrente over het verschuldigde bedrag in rekening brengen. U voorkomt dit door tijdig voldoende belasting te betalen via een voorlopige aanslag. Hiervoor dient u vóór 1 mei 2024 bij de Belastingdienst een verzoek in om een voorlopige aanslag vennootschapsbelasting en/of inkomstenbelasting over 2023. Legde de Belastingdienst al een voorlopige aanslag 2023 op, maar is deze naar verwachting te laag? Laat deze aanslag dan vóór 24 maart 2024 bijstellen naar het juiste niveau.

Ik kom er niet achter waar die 24 maart op is gebaseerd. Ik meen dat het 1 mei is.
Beantwoorden
  • tijdig aanvragen VA

    Bd moet binnen 8 weken een beslissing nemen. Plus betaaltermijn van 6 weken. Totaal maximaal 14 weken.

    Mvg, Alex
    Beantwoorden
  • Onduidelijkheid

    Elk jaar is hier weer onduidelijkheid over. Er bestaat echter geen verschil. Ook voor de herziening van een reeds opgelegde voorlopige aanslag geldt dat geen belastingrente wordt berekend als het verzoek tot wijziging vóór 1 mei wordt ingediend. Dit volgt uit artikel 30fb, lid 7, Algemene wet inzake rijksbelastingen.
    Beantwoorden
Complementary Content
${loading}